سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس

مهرداد

به وبلاگ من خوش آمدید

موضوعات

خدمات انفورماتیک

شرکت مپنا

کنتور سازی

اخبار گوناگون بورسی


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرمایه گذاری در بورس و آدرس tehranbors.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

عنوان لینک

ماساژور و لوازم لاغری، ماساژور هوشمند،ماساژور دستی،ماساژور چشم

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

مطالب اخير

سرمایه گذاری بلند مدت

رعایت اصول اولیه سرمایه گذاری

شرکت خدمات انفور ماتیک

پیش بینی مدیر عامل بورس تهران

صندوق ها

صندوق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ساپیا

هفته آخر مجامع

نويسندگان

مهرداد

پیوند های روزانه

سازهای سنتی ایرانی

بورس به توان بی نهایت

همفکران

کیت اگزوز ریموت دار برقی

ارسال هوایی بار از چین

خرید از علی اکسپرس

الوقلیون

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 151
بازدید کل : 68750
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


سبقت قاطعانه «شاخ ص» از «صندوق‌ها»

گروه بورس- عليرضا باغاني: در شرايطي كه بازدهي بورس از ابتداي سال جاري تا روز چهارشنبه به 6/15درصد رسيده است، بيشتر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك از دماسنج بازار يعني شاخص كل كه بيانگر ميانگين تغيير قيمت و سود نقدي در بازار سهام است، عقب مانده‌اند.

 

بررسي وضعيت Mutual fund هاي فعال يا همان صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك طي يك ماه اخير نشان مي‌دهد كه در بازه زماني 15 مردادماه تا نيمه شهريورماه سال جاري تنها 5 صندوق سرمايه‌گذاري از بازدهي بازار جلوتر بوده و به تعبيري واضح‌تر تنها 8 درصد از كل صندوق‌هاي فعال، سودآوري بالاتر از ميانگين بازار به سرمايه‌‌گذاران خود داده‌اند.
مطالعه آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه در يك ماهه اخير بازار سهام 2/7 درصد رشد كرده و به اين ترتيب در بين 60 صندوق سرمايه‌گذاري، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه شاخص صندوق‌ها به عنوان نماينده ميانگين بازدهي عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با رشد 4درصد به نحو قابل توجهي از تعقيب شاخص بورس در يك ماه اخير بازمانده است. در اين ميان، صندوق سرمايه‌گذاري مشترك رفاه با 4/14 درصد بازدهي در يك ماهه اخير بيشترين سود را نصيب سرمايه‌گذاران كرده و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كارگزاري بانك تجارت، ايساتيس، سينا و تدبيرگران فردا به ترتيب با 7/8 درصد، 6/8 درصد، 6/8 درصد و 1/8 درصد سودآوري در رتبه‌هاي دوم تا پنجم بيشترين بازدهي قرار دارند.
همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك آرين، پويا، پيشرو، شاخصي كارآفرين و ممتاز نيز در يك ماه گذشته به ترتيب در رتبه ششم تا دهم بيشترين بازدهي به سرمايه‌گذاران قرار گرفته‌اند.
بررسي عملكرد هفتگي صندوق‌ها
طي هفته معاملاتي اخير يعني از هشتم شهريورماه سال جاري تا پانزدهم همان ماه، بورس تهران 4/3 درصد سود براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده، آن هم در شرايطي كه همچنان 51 صندوق سرمايه‌گذاري از بازدهي بورس عقب مانده‌اند و تنها 9 صندوق سرمايه‌گذاري توانسته‌اند سودآوري بيشتر از كل بازار را براي سرمايه‌گذارانشان رقم بزنند. در ميان اين 9 صندوق سرمايه‌گذاري مشترك، صندوق‌هاي پويا، كارگزاري بانك صادرات، آرين، سينا، كارگزاري بانك تجارت، گنجينه بهمن، پيشتاز، شاخصي بانك كارآفرين و پيشرو خودنمايي مي‌كنند. بيشترين بازدهي مربوط به صندوق پويا با 5/4 درصد رشد طي هفته معاملاتي ياد شده است. افزون بر اين، 8 صندوق ديگر هم بين 8/3 تا 5/3 درصد بازدهي به سرمايه‌گذارانشان داده‌اند. در همين حال صندوق‌هاي رضوي، خوارزمي و آتيه ملت سه رتبه آخر را در بين 60 صندوق‌ سرمايه‌گذاري از لحاظ عملكرد هفتگي به خود اختصاص داده‌اند.
صندوق‌هاي برتر را بشناسيد
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه طي 3 ماه اخير جابه‌جايي‌هايي در فهرست برترين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري رخ داده و صندوق رفاه با بازدهي 1/14 درصدي در رتبه اول جاي گرفته است در همين دوره صندوق‌هاي سينا، نوين، اميد ايرانيان و كارگزاري بانك تجارت رتبه‌هاي برتر دوم تا پنجم بازار طي سه ماهه اخير بوده‌اند. اما در 6 ماهه گذشته كارگزاري بانك صادرات با 8/37 درصد بازدهي يكه‌تاز ميدان رقابت صندوق‌ها بوده و صندوق‌هاي رفاه، بانك تجارت، سينا و آپادانا هم در رتبه‌بندي 6 ماهه اخير صندوق‌ها، دوم تا پنجم هستند. در نهايت، صندوق نوين هم طي سال اخير ركورد بيشترين بازدهي را با 81 درصد سودآوري ازآن خود كرده و صندوق‌هاي كارگزاري بانك صادرات، كارگزاري بانك تجارت، گنجينه بهمن و كارگزاري فارابي رتبه دوم تا پنجم بيشترين سودآوري را به خود اختصاص داده‌اند.
چرا صندوق‌ها عقب مي‌مانند؟
در همين حال، مديرعامل كارگزاري آگاه شركتي كه 6 صندوق سرمايه‌گذاري مشترك را مديريت مي‌كند، دلايل مختلفي را براي عقب ماندن Mutual fund ها از بازار و شاخص كل عنوان كرد.
عباس اسپيد در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اشاره به هزينه‌هايي كه به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك تحميل مي‌شود، گفت: صندوق‌ها در بازار سهام هزينه‌هايي دارند كه به شاخص كل تعلق نمي‌گيرد؛ به عنوان مثال اگر در 12 ماه سال يك صندوق هر ماه يك بار معامله و گردش پرتفوليو داشته باشد، در 12 مرتبه، بايد 5/1 درصد كارمزد خريد و فروش سهام داشته باشد كه سالانه 18 درصد مي‌شود؛ در حالي كه شاخص كل چنين هزينه‌اي ندارد. اين كارشناس بازار سرمايه تفاوت تركيب ناخواسته بين پرتفوي بازار و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك را يكي ديگر از دلايل عقب ماندن بازدهي اين نهادهاي مالي از بازار عنوان كرد و افزود: به عنوان مثال سهمي همچون بانك پاسارگاد با ارزش بازار 6هزار ميليارد تومان در بازار عرضه مي‌شود كه فرصت خريد آن براي همه ميسر نيست، ولي در روزهاي بعد بازدهي‌هاي خوبي به سرمايه‌گذاران مي‌دهد؛ در حالي كه صندوق‌ها فرصت اين خريد خوب را به نسبت كل بازار ندارند، پس طبيعي است كه از شاخص كل جا بمانند. اسپيد در ادامه به سهم شناور آزاد پايين شركت‌ها در بورس تهران اشاره كرد و گفت: صندوق‌هاي سهام با سرمايه بيش از ششصد ميليارد تومان ريسك بالايي را هم تجربه مي‌كنند، تا جايي كه در برخي از داد و ستدها نمي‌توانند حضور داشته باشند؛ ضمن اينكه به دليل سهم شناور آزاد پايين شركت‌ها به ويژه شركت‌هايي كه يك سهامدار اصلي دارند، عملا در خريد و فروش سهام اين شركت‌ها نمي‌توانند به ميزان قابل توجهي مشاركت نمايند.
وي تركيب سبد سهام شركت‌ها را به عنوان يكي از دلايلي دانست كه در عقب‌ماندگي صندوق‌ها از شاخص كل اثرگذار است و گفت: به عنوان مثال سهمي كه اكنون با قيمت 200 تومان خريداري شده پس از تعديل مثبت بعد از دو ماه با قيمت 300 تومان بازگشايي مي‌شود؛ حال آن كه در همين بازده زماني دوماهه به علت رونق بازار، سرمايه‌گذاران به سمت خريد واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق هجوم آورده‌اند و عملا رشد ارزش صندوق، سهم آن نمادي را كه 50 درصد بازدهي طي اين مدت داده، در تركيب سبد صندوق كاهش داده است.
وي هزينه‌هاي سالانه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك را 2 تا 4 درصد ذكر كرد و افزود: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هزينه‌هايي شامل هزينه حسابرس، متولي، مدير، ضامن، نرم‌افزار و... دارند كه شاخص كل چنين هزينه‌هايي را ندارد بنابراين، نبايد انتظار بازدهي بالاتر از شاخص را از همه صندوق‌ها داشت.
با جمع‌بندي نظرات اين كارشناس مي‌توان گفت هزينه‌هاي مديريت صندوق‌ها، پايين بودن سهم صندوق‌ها از عرضه‌هاي اوليه و سهام شناور آزاد پايين شركت‌ها و... به عنوان دلايل اصلي عقب ماندن بازدهي صندوق‌ها از شاخص بازار مطرح هستند.
در جدول صفحه 17 دنياي‌اقتصاد اقدام به مقايسه عملكرد هفتگي و سالانه صندوق‌ها كرده است.
شايان ذكر است، رتبه‌بندي صندوق‌ها در اين جدول براساس ميزان رشد ارزش واحدهاي سرمايه‌گذاري در يك هفته اخير انجام شده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 19 شهريور 1390برچسب:,

|