سرمایه گذاری در بورس

مهرداد

به وبلاگ من خوش آمدید

موضوعات

خدمات انفورماتیک

شرکت مپنا

کنتور سازی

اخبار گوناگون بورسی


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرمایه گذاری در بورس و آدرس tehranbors.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

عنوان لینک

ماساژور و لوازم لاغری، ماساژور هوشمند،ماساژور دستی،ماساژور چشم

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

مطالب اخير

سرمایه گذاری بلند مدت

رعایت اصول اولیه سرمایه گذاری

شرکت خدمات انفور ماتیک

پیش بینی مدیر عامل بورس تهران

صندوق ها

صندوق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ساپیا

هفته آخر مجامع

نويسندگان

مهرداد

پیوند های روزانه

سازهای سنتی ایرانی

بورس به توان بی نهایت

همفکران

کیت اگزوز ریموت دار برقی

ارسال هوایی بار از چین

خرید از علی اکسپرس

الوقلیون

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 24
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 185
بازدید کل : 68784
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


 

راه حل های مپنا برای وصول مطالبات

 

معاون مدیر عامل نیروگاهی مپنا گفت: در نظر داريم از عوايد اوراق مشاركت يا خود اين اوراق بخشي از طلب شركت را پس بگيريم كه در اين زمينه تا 30 درصد پيشرفت داشته‌ايم

 

 
 

 دکتر زرگرپور قائم مقام مدیر عامل گروه مپنا در نشست خبری که در غرفه این شرکت در نمایشگاه پنجم بورس برگزار شد ، به سوالات سهامداران و خبرنگاران پاسخ گفت.

این مقام در خصوص مطالبات مپنا گفت: "از اواسط 89 مپنا تلاش کرده به میزان مطالبات افزایش پیدا نکند." وی ادامه داد: "برای وصول مطالبات راه حل هایی را مدنظر قرار دادیم."

زرگرپور در خصوص مطالبات مپنا از دولت گفت:"مطالبات مپنا از دولت يك هزار و 300ميليارد تومان است."

معاون مدیر عامل مپنا افزود: "برای وصول مطالبات مپنا تلاش کرده است که به حداقل ها بسنده کند و به جای وجه نقد دارایی دریافت کند." وی گفت: "وزارت نیرو به لحاظ قانونی امکان واگذاری دارایی بطور وجه نقدی را ندارد که این موضوع در قانون بودجه 90 لحاظ و تصویب شده است."

وي تصريح كرد: "براي گرفتن يك نيروگاه با وزارت نيرو مذاکراتی انجام شده كه در بهمن ماه به نتيجه خواهد رسيد، همچنين درباره نيروگاه ديگري هم در حال مذاكره هستيم."

وي در ادامه از اوراق مشاركت وزارت نيرو به عنوان راه ديگري براي وصول مطالبات نام برد و اضافه كرد: "در نظر داريم از عوايد اوراق مشاركت يا خود اين اوراق بخشي از طلب شركت را پس بگيريم كه در اين زمينه تا 30 درصد پيشرفت داشته‌ايم."

بنا بر اظهارات دکتر زرگرپور  با روش‌هاي پيش‌بيني شده، مپنا قادر خواهد بود دو سوم مطالبات خود را از دولت پس بگيرد. زرگرپور همچنين از تغيير تركيب پرتفوي مپنا به عنوان يكي از برنامه‌هاي جديد شركت خبر داد و گفت: "نفت و گاز در پرتفوليوي امسال شركت نسبت به سال قبل 10 درصد افزايش يافته است." این مقام گفت: "در مهرماه جاری سهام نیروگاه عسلویه در فرابورس عرضه خواهد شد همچنین يكي از مشكلات فرابورس براي جلوگيري از عرضه سهام اين شركت در فرابورس، افزايش نرخ ارز و صورت‌هاي مالي شركت بود كه در حال حاضر حل شده است."

وي اثر تحريم‌ها بر گروه مپنا را مانند سال‌هاي قبل دانست و گفت: "تحريم‌ها باعث نشده تا توليدات ما متوقف شود اما هزينه‌هاي شركت را افزايش داده است." وي افزود: "از آنجا كه مپنا خريدار تجهيزات اصلي نيست مي‌تواند با فروشندگان زيادي به توافق برسد." وي گفت: "سعي مي‌كنيم افزايش هزينه از محل تحريم‌ها به تعويق بيفتد." زرگرپور ادامه داد:" با همكاري بانك مركزي در ارائه ارز به شركت توانستيم هزينه‌هاي تحريم‌ها را به حداقل برسانيم."قائم مقام مديرعامل مپنا در ادامه به انتشار صكوك در نيمه دوم آبان و اوايل آذر اشاره كرد و گفت:"شركت براي سال 91 اجراي افزايش سرمايه را در نظر دارد."

وي به موافقت نامه جديد شركت با وزارت نفت براي توليد گاز اشاره كرد و افزود: "اين كار در راستاي توليد و صادرات برق صورت مي‌گيرد كه در پيش‌بيني سود سال 91 شركت تاثير خواهد داشت." 

دو شنبه 28 شهريور 1390برچسب:,

|

 

6 خبر و شنیده از 4 صنعت مطرح

 
 
 
 

 پتروشیمی ها؛

در این گروه شاهد صعود نمادهای خارک و پردیس تا درصد مثبت بودیم اما اکثر نمادها حرکت قیمتی خاصی نداشتند.. در خبرها بود رئیس بخش پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی از خروج سریع پتروشیمی‌های خصوصی از بورس کالا خبر داد و گفت: مداخلات قیمتی در بورس کالا و در نتیجه خروج شرکت‌های پتروشیمی خصوصی از بورس کالا موجب کاهش 30 درصدی عرضه محصولات پتروشیمی طی 6 ماه گذشته در بورس شده است. وی افزود: شرکت‌های دولتی در بورس کالا باقی مانده‌اند اما در حال حاضر سهم پتروشیمی‌های خصوصی از بازار محصولات پتروشیمی بیش از 50 درصد است و بنابراین خروج خصوصی‌ها به معنی متأثر شدن 50 درصد از عرضه به داخل کشور است. رئیس بخش پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی تاکید کرد: میانگین عرضه پتروشیمی‌ها دولتی تغییری نکرده اما عرضه پتروشیمی‌های خصوصی در بورس کالا کاهش جدی را نشان می‌دهد چنانکه به بیش از نصف کاهش یافته است.

فلزات اساسی؛

ملی سرب و روی، فرآوری مواد معدنی و ملی صنایع مس تا این ساعت از معاملات منفی بودند و فولاد آلیاژی ایران با کاهش اندکی در قیمت آخرین معامله مواجه بود. دیگر شرکت های این گروه تا این ساعت با نماد سبز معامله شدند.

شنیده شده فولاد مبارکه در گزارش شش ماهه کل سود سال را پوشش خواهد داد با این وصف به نظر می رسد که فولاد تا پایان سال مالی تعدیل مثبت را خواهد داشت.

بانک ها؛

بانک های الکترونیکی آرین ،تات،دی،سرمایه،گردشگری و اقتصاد نوین تا این ساعت از معاملات مثبت و پاسارگاد،انصار،تجارت،سینا،صادرات،ملت و پارسیان منفی معامله شدند.

در خبرها بود بانک کارآفرین افزایش سرمایه 1500 میلیارد ریالی خود را روز 20 شهریور ماه جاری به ثبت رسانید.

همچنین در اخبار آمده است نماينده بخش خصوصي در شوراي پول و اعتبار كه تا پيش از اين به صراحت با افزايش نرخ سود تسهيلات مخالف بود، در آخرين اظهار نظر خود با اشاره به افزايش نرخ تورم از تعيين نرخ سود متناسب با واقعيت‌هاي جامعه سخن گفت. محمد نهاونديان رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با تاكيد بر اينكه بايد ارزيابي‌هاي واقع بينانه‌اي از نرخ سود تسهيلات داشت، گفت: اظهار نظر من در خصوص تغيير نرخ منوط به طرح پیشنهاد افزایش نرخ سود در شورای پول و اعتبار است.

این عضو شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوالي که آیا همچنان مخالف افزایش نرخ سود در سال جاری است و در پاسخ گفت: باید واقعیت‌های موجود جامعه مورد ارزیابی‌های واقع‌بینانه قرار گیرد و تصمیم‌گیری‌ها بر این اساس انجام شود.

به گفته بهمني،آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه نرخ جذب سپرده‌ها در چهار ماهه ابتدايي سال حدود 5 درصد بوده كه از رشد 9 درصدي دوره قبل كمتر بوده است.اين رشد كمتر نشانگر آن است كه منابع به جاي حركت به سوي بانك‌ها در ديگر بازارها گردش دارد. در كنار كاهش جذب منابع در چهار ماهه ابتدايي سال 90 نسبت به سال 89 جابه‌جايي در تغيير تركيب سپرده‌ها از نگراني‌هاي نظام بانكي است. منابع بانكي در سال جديد از سمت سپرده‌هاي مدت‌دار به سوي سپرده‌هاي جاري جابه‌جا شده و در نتيجه اين اتفاق قدرت تجهيز منابع بانك‌ها تضعيف شده است.

شنیده شده قیمت سهم بانک ملت به 350 تومان می رسد. برخی منابع خبر داده اند که اختلاس اخیر تاثیری بر این سهم ندارد و در روزهای پایانی هفته گذشته تعداد ده میلیون سهم برای کارکنان ملت خریداری شده است.

خودرو؛

زامیاد،سایپا،ایران خودرو در این گروه منفی معامله شدند و گروه بهمن کاهش در قیمت آخرین معامله را تجربه کرد . ادامه روند کاهشی قیمت خودرو با توجه به پیش بینی کارشناسان مبنی بر پیشرو بودن این صنعت در هفته جاری به نظر می رسد که کاهش اخیر توجیه خرید های بالا را در پی داشته باشد. شنیده شده که در این هفته نرخ فروش خودرویی ها مشخص می شود.

شنبه 26 شهريور 1390برچسب:,

|

 

شاخص تحت تاثیر سهام بزرگ بازار

 

نمابورس، بازار سرمایه _ شاخص امروز مرز 27  هزار واحد را گذراند و به سقف قبلی رسید پیش از این نیز شاخص به این مرز رسید و پس از آن بود که استراحت شاخص از سویی و بحران های سیاسی منطقه ای و بعضا داخلی بر زمان استراحت شاخص افزود و زمان بسیاری سپری شد که شاخص در مکان چندین ماه قبل بایستد.

 
 

رضا نویدی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به نمابورس می گوید:"در شرایط فعلی که شاخص به دلیل حجم بالای معاملات سهام بزرگ بازار رشد کرده است نمی تواند نشان دهنده رشد عمومی بازار باشد."

این کارشناس ادامه داد:" باید به افزایش قیمت کل سهام بازار نیز توجه کرد در صورتی که کل سهام رشد داشته باشند صعود شاخص را می توان مبین رشد عمومی بازار سرمایه دانست."

نویدی افزود:" به نظر می رسد که بازار درگیر تحرک های اقتصادی است و حمایت های خارجی از بورس توسط سرمایه گذاران حقوقی بیشتر شده است."

وی گفت:" صعود و نزول بطورمنطقی در ذات شاخص وجود دارد که ناشی از بازارهای جهانی ،بازارهای موازی و تحرک های شرکت هاست." وی اضافه کرد:" باید توجه کرد که برخی بازیگران بازار این صعود و نزول را تشدید می کنند."وی گفت:" عمده بازار تحت تاثیر رفتار صندوق ها قرار دارند که تشدید کننده شرایط بازار تلقی می شوند."

وی در خصوص پیش بینی شاخص تا پایان تابستان گفت:" به نظر می رسد که شاخص تا آخر تابستان البته با توجه به احتمال عرضه های جدید یا معاملات بلوکی ؛ روند سینوسی و رو به بالا را داشته باشد."

نوید خاندوزی دیگر کارشناس بازار سرمایه در این خصوص می گوید:"سهام بزرگ بورس نظیر فولاد و مخابرات شاخص را به حرکت واداشت و می توان گفت که شاخص عمده تاثیر را از این دو سهم گرفت." این کارشناس گفت:" برگزاری هفته دولت، نزدیک شدن به پنجمین نمایشگاه بورس انگیزه های مهمی برای مثبت شدن بورس محسوب می شود."

این کارشناس گفت:" افزایش نرخ دلار ، افزایش نرخ محصولات فولاد،پتروشیمی و خودرو که اخبار خوبی برای بازار محسوب می شود همچنین خبر افزایش تعرفه های مخابرات که این اخبار خوب از جمیع صنایع رشد شاخص را در پی داشته است."

این کارشناس در پیش بینی شاخص تا پایان تابستان گفت:" با توجه به آنچه گفته شده به نظر می رسد که شاخص تا پایان تابستان 300 تا 400 واحد دیگر رشد کند."

دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:,

|

سبقت قاطعانه «شاخ ص» از «صندوق‌ها»

گروه بورس- عليرضا باغاني: در شرايطي كه بازدهي بورس از ابتداي سال جاري تا روز چهارشنبه به 6/15درصد رسيده است، بيشتر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك از دماسنج بازار يعني شاخص كل كه بيانگر ميانگين تغيير قيمت و سود نقدي در بازار سهام است، عقب مانده‌اند.

 

بررسي وضعيت Mutual fund هاي فعال يا همان صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك طي يك ماه اخير نشان مي‌دهد كه در بازه زماني 15 مردادماه تا نيمه شهريورماه سال جاري تنها 5 صندوق سرمايه‌گذاري از بازدهي بازار جلوتر بوده و به تعبيري واضح‌تر تنها 8 درصد از كل صندوق‌هاي فعال، سودآوري بالاتر از ميانگين بازار به سرمايه‌‌گذاران خود داده‌اند.
مطالعه آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه در يك ماهه اخير بازار سهام 2/7 درصد رشد كرده و به اين ترتيب در بين 60 صندوق سرمايه‌گذاري، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه شاخص صندوق‌ها به عنوان نماينده ميانگين بازدهي عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با رشد 4درصد به نحو قابل توجهي از تعقيب شاخص بورس در يك ماه اخير بازمانده است. در اين ميان، صندوق سرمايه‌گذاري مشترك رفاه با 4/14 درصد بازدهي در يك ماهه اخير بيشترين سود را نصيب سرمايه‌گذاران كرده و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كارگزاري بانك تجارت، ايساتيس، سينا و تدبيرگران فردا به ترتيب با 7/8 درصد، 6/8 درصد، 6/8 درصد و 1/8 درصد سودآوري در رتبه‌هاي دوم تا پنجم بيشترين بازدهي قرار دارند.
همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك آرين، پويا، پيشرو، شاخصي كارآفرين و ممتاز نيز در يك ماه گذشته به ترتيب در رتبه ششم تا دهم بيشترين بازدهي به سرمايه‌گذاران قرار گرفته‌اند.
بررسي عملكرد هفتگي صندوق‌ها
طي هفته معاملاتي اخير يعني از هشتم شهريورماه سال جاري تا پانزدهم همان ماه، بورس تهران 4/3 درصد سود براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده، آن هم در شرايطي كه همچنان 51 صندوق سرمايه‌گذاري از بازدهي بورس عقب مانده‌اند و تنها 9 صندوق سرمايه‌گذاري توانسته‌اند سودآوري بيشتر از كل بازار را براي سرمايه‌گذارانشان رقم بزنند. در ميان اين 9 صندوق سرمايه‌گذاري مشترك، صندوق‌هاي پويا، كارگزاري بانك صادرات، آرين، سينا، كارگزاري بانك تجارت، گنجينه بهمن، پيشتاز، شاخصي بانك كارآفرين و پيشرو خودنمايي مي‌كنند. بيشترين بازدهي مربوط به صندوق پويا با 5/4 درصد رشد طي هفته معاملاتي ياد شده است. افزون بر اين، 8 صندوق ديگر هم بين 8/3 تا 5/3 درصد بازدهي به سرمايه‌گذارانشان داده‌اند. در همين حال صندوق‌هاي رضوي، خوارزمي و آتيه ملت سه رتبه آخر را در بين 60 صندوق‌ سرمايه‌گذاري از لحاظ عملكرد هفتگي به خود اختصاص داده‌اند.
صندوق‌هاي برتر را بشناسيد
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه طي 3 ماه اخير جابه‌جايي‌هايي در فهرست برترين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري رخ داده و صندوق رفاه با بازدهي 1/14 درصدي در رتبه اول جاي گرفته است در همين دوره صندوق‌هاي سينا، نوين، اميد ايرانيان و كارگزاري بانك تجارت رتبه‌هاي برتر دوم تا پنجم بازار طي سه ماهه اخير بوده‌اند. اما در 6 ماهه گذشته كارگزاري بانك صادرات با 8/37 درصد بازدهي يكه‌تاز ميدان رقابت صندوق‌ها بوده و صندوق‌هاي رفاه، بانك تجارت، سينا و آپادانا هم در رتبه‌بندي 6 ماهه اخير صندوق‌ها، دوم تا پنجم هستند. در نهايت، صندوق نوين هم طي سال اخير ركورد بيشترين بازدهي را با 81 درصد سودآوري ازآن خود كرده و صندوق‌هاي كارگزاري بانك صادرات، كارگزاري بانك تجارت، گنجينه بهمن و كارگزاري فارابي رتبه دوم تا پنجم بيشترين سودآوري را به خود اختصاص داده‌اند.
چرا صندوق‌ها عقب مي‌مانند؟
در همين حال، مديرعامل كارگزاري آگاه شركتي كه 6 صندوق سرمايه‌گذاري مشترك را مديريت مي‌كند، دلايل مختلفي را براي عقب ماندن Mutual fund ها از بازار و شاخص كل عنوان كرد.
عباس اسپيد در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اشاره به هزينه‌هايي كه به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك تحميل مي‌شود، گفت: صندوق‌ها در بازار سهام هزينه‌هايي دارند كه به شاخص كل تعلق نمي‌گيرد؛ به عنوان مثال اگر در 12 ماه سال يك صندوق هر ماه يك بار معامله و گردش پرتفوليو داشته باشد، در 12 مرتبه، بايد 5/1 درصد كارمزد خريد و فروش سهام داشته باشد كه سالانه 18 درصد مي‌شود؛ در حالي كه شاخص كل چنين هزينه‌اي ندارد. اين كارشناس بازار سرمايه تفاوت تركيب ناخواسته بين پرتفوي بازار و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك را يكي ديگر از دلايل عقب ماندن بازدهي اين نهادهاي مالي از بازار عنوان كرد و افزود: به عنوان مثال سهمي همچون بانك پاسارگاد با ارزش بازار 6هزار ميليارد تومان در بازار عرضه مي‌شود كه فرصت خريد آن براي همه ميسر نيست، ولي در روزهاي بعد بازدهي‌هاي خوبي به سرمايه‌گذاران مي‌دهد؛ در حالي كه صندوق‌ها فرصت اين خريد خوب را به نسبت كل بازار ندارند، پس طبيعي است كه از شاخص كل جا بمانند. اسپيد در ادامه به سهم شناور آزاد پايين شركت‌ها در بورس تهران اشاره كرد و گفت: صندوق‌هاي سهام با سرمايه بيش از ششصد ميليارد تومان ريسك بالايي را هم تجربه مي‌كنند، تا جايي كه در برخي از داد و ستدها نمي‌توانند حضور داشته باشند؛ ضمن اينكه به دليل سهم شناور آزاد پايين شركت‌ها به ويژه شركت‌هايي كه يك سهامدار اصلي دارند، عملا در خريد و فروش سهام اين شركت‌ها نمي‌توانند به ميزان قابل توجهي مشاركت نمايند.
وي تركيب سبد سهام شركت‌ها را به عنوان يكي از دلايلي دانست كه در عقب‌ماندگي صندوق‌ها از شاخص كل اثرگذار است و گفت: به عنوان مثال سهمي كه اكنون با قيمت 200 تومان خريداري شده پس از تعديل مثبت بعد از دو ماه با قيمت 300 تومان بازگشايي مي‌شود؛ حال آن كه در همين بازده زماني دوماهه به علت رونق بازار، سرمايه‌گذاران به سمت خريد واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق هجوم آورده‌اند و عملا رشد ارزش صندوق، سهم آن نمادي را كه 50 درصد بازدهي طي اين مدت داده، در تركيب سبد صندوق كاهش داده است.
وي هزينه‌هاي سالانه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك را 2 تا 4 درصد ذكر كرد و افزود: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هزينه‌هايي شامل هزينه حسابرس، متولي، مدير، ضامن، نرم‌افزار و... دارند كه شاخص كل چنين هزينه‌هايي را ندارد بنابراين، نبايد انتظار بازدهي بالاتر از شاخص را از همه صندوق‌ها داشت.
با جمع‌بندي نظرات اين كارشناس مي‌توان گفت هزينه‌هاي مديريت صندوق‌ها، پايين بودن سهم صندوق‌ها از عرضه‌هاي اوليه و سهام شناور آزاد پايين شركت‌ها و... به عنوان دلايل اصلي عقب ماندن بازدهي صندوق‌ها از شاخص بازار مطرح هستند.
در جدول صفحه 17 دنياي‌اقتصاد اقدام به مقايسه عملكرد هفتگي و سالانه صندوق‌ها كرده است.
شايان ذكر است، رتبه‌بندي صندوق‌ها در اين جدول براساس ميزان رشد ارزش واحدهاي سرمايه‌گذاري در يك هفته اخير انجام شده است.

 

شنبه 19 شهريور 1390برچسب:,

|

پیش بینی بازار هفته آینده در گفتگو با کارشناسان

برترین صنایع در هفته آینده کدام ها خواهند بود؟

 

نمابورس، بازار سرمایه _ بازار در نیمه نخست سال حرکت خاصی نکرده و انتظار می رود که در شش ماهه دوم سال، شاخص به جبران عقب ماندگی حرکت رو به جلویی را داشته باشد

 
 

امروز شاخص توانست حدود 200 واحد صعود کند. کارشناسان روند مثبت را  برای بازار هفته آتی پیش بینی می کنند.

دکتر کفاش درپیش بینی بازار هفته آتی سهام می گوید:" بازار سهام در هفته آینده مثبت خواهد بود و شاخص روند صعودی را پیش رو خواهد داشت." وی ادامه داد:"با توجه به کمرنگ شدن تنش های سیاسی و رشد قیمت های جهانی فلزات اساسی بازار در هفته آتی مثبت خواهد بود."

این کارشناس بازار سرمایه افزود:"در اواسط هفته آینده بازار نوسان منفی خواهد داشت." این کارشناس در معرفی صنایع پیشرو هفته آتی گفت:" پیمانکاری ها با توجه با  رویه مثبت صدرا و اخباری که در خصوص این گروه هست، می تواند صنعت پیشرو باشد." وی افزود:" فلزات اساسی و معدنی ها  نیز با توجه به افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی می توانند درفهرست صنایع پیشرو قرار گیرند ." وی ابراز داشت:"برخی بانکی ها نیز به دلیل افزایش نقدینگی جامعه همچنین تعدیل نرخ سپرده ها که حکایت از پتانسیل بالای شرکت های این گروه دارد، می تواند سومین صنعت پیشرو بازار هفته آتی باشد."

جبران عقب ماندن شاخص

جعفر جولا کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی هفته آتی سهام می گوید:" به نظر می رسد که بازار در هفته آتی ادامه نوسان مثبت و منفی این هفته باشد."

وی ادامه داد:" در 5 ماهه ابتدای سال 90 کل بازدهی شاخص بورس 6 درصد بود که در قیاس با سال های اخیر این میزان ناچیز است." وی گفت:" قوی ترین صنعت در بازه زمانی مذکور صنعت قند و شکر بود که در شاخص تاثیر چندانی ندارد."

این کارشناس گفت:" در مدت مذکور ریزش شاخص بورس به لحاظ واحدی نیز شدیدتر از روزهای مثبت شاخص بوده است." وی گفت:"با توجه به آنچه گفته شد، بازار در نیمه نخست سال حرکت خاصی نکرده است و از آنجایی که یکی از معیارهای کمی برای نشان دادن وضعیت اقتصاد، بورس است، انتظار می رود که در شش ماهه دوم سال شاخص به جبران عقب ماندگی، حرکت رو به جلویی را داشته باشد."

جولا به قیمت فلزات اساسی اشاره و ابراز داشت:" افزایش قیمت های جهانی روی، سرب، مس و بیلت فولاد نشان می دهد که اگر این قیمت ها به حالت متعادل و مثبت حرکت کند ، امید به بازار سرمایه بازمی گردد."

این کارشناس ابراز داشت:" گروه فلزات اساسی  با توجه به افزایش قیمت های جهانی می تواند در فهرست صنایع پیشرو بازار قرار گیرد."

وی تصریح کرد:" اگر شایعاتی که در خصوص تعرفه واردات خودرو هست، شفاف سازی شود، خودرویی ها می توانند گزینه بعدی فهرست برترین ها باشند."

تاثیر پایان ماه رمضان

احسان بدیعی دیگر کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بازار هفته آتی گفت:" پایان یافتن ماه رمضان به طور سنتی بر روند بازار موثر است." وی ادامه داد:" افزایش قیمت های جهانی نیز بر شرکت های وابسته تاثیر مستقیم دارد و این شرکت ها حجم معاملات بالایی از بازار را در اختیار دارند که روند افزایشی قیمت محصولات آن ها در سطح جهانی تاثیر مثبت و بسزایی را بر آن ها و بر بازار داشته باشد."

این کارشناس افزود:" اگر رویه افزایش قیمت های جهانی در دو روز آتی نیز ادامه داشته باشد، بازار هفته آتی روند مثبتی را خواهد داشت." بدیعی در معرفی صنایع پیشرو هفته آتی گفت:" در شرایط کنونی و با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد که فلزات اساسی و معدنی ها اولین گزینه در فهرست صنایع پیشرو هفته آتی باشند."

وی خاطر نشان کرد:" خودرویی ها نیز با توجه به اخباری که در خصوص افزایش قیمت در حاشیه خود دارند، می توانند مورد توجه بازار قرار گیرند."

دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:,

|

سرمایه گذاری ساپیا

 

گزارش عملکرد سه ماهه نخست و پرتفوی مرداد ماه سرمایه گذاری سایپا

 

نمابورس، اطلاعیه_ رشد درآمد فروش سرمایه گذاری های شرکت در این فصل سبب شد تا شرکت بتواند علی رغم کاهش ارزش سبد، سود خوبی را محقق کند.

 
 

سرمایه گذاری سایپا سود خالص خود را برای دوره سه ماهه منتهی به 90.03.31 با سرمایه 3000 میلیارد ريال مبلغ 155 ریال از 459 ريال اعلام کرده است. بر این اساس درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها با پوشش 25 درصد، سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها با پوشش 103 درصد، سود عملیاتی با پوشش 37 درصد و سود خالص با پوشش 34 درصد اعلام شده است.

با توجه به مطالب فوق بررسی نکات زیر ضروری است:

1) درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت که 54 درصد از کل درآمد این فصل را ایجاد کرده، در این فصل با پوشش 25 درصد اعلام شده که نسبت به سه ماهه نخست سال 89 معادل 35 درصد افزایش یافته است.

سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها هم با سهم 46 درصدی خود از کل درآمد، در این فصل 103 درصد از پیش بینی خود را محقق کرده که در مقایسه با سه ماهه نخست سال قبل 219 درصد رشد یافته است. سهم اصلی این درآمد از فروش 54.8 میلیارد ریال سهام سایپا، 23 میلیارد ريال سهام ملی صنایع مس ایران، 29 میلیارد ريال صندوق سرمایه گذاری مشترک ممتاز، 24 میلیارد ريال  سهام ارتباطات سیار، 10 میلیارد ريال سهام فولاد مبارکه، 9.4 میلیارد ریال سهام سرمایه گذاری غدیر و حدود 35 میلیارد ريال سایر سرمایه گذاری ها حاصل شده است.

درآمد کل شرکت در این فصل توانسته 41.8 درصد از پیش بینی سال را محقق کند که نسبت به سه ماهه نخست سال قبل معادل 83 درصد افزایش یافته است.

2) هزینه های اداری تشکیلاتی شرکت در این فصل با پوشش 17.2 درصدی کنترل شده و در مقایسه با عملکرد سال 89 کاهش 12 درصدی یافته است.

تعامل موارد فوق سبب شده سود عملیاتی نیز با 37 درصد پوشش محقق شود و نسبت به سه ماهه نخست سال 89 به میزان 152 درصد افزایش یابد.

3) شرکت در این فصل توانسته 82.3 درصد از هزینه مالی خود را محقق کند. این در حالی است که نسبت به سه ماهه نخست سال 89 افزایشی معادل 180 درصد یافته است.

سایر درآمد های متفرقه شرکت نیز در این فصل با پوشش 36.3 درصد گزارش شده که افزایشی معادل 10 درصد نسبت به سال قبل در همین فصل داشته است. درآمدهای متفرقه شرکت عموما از اجاره زمین اسماعیل آباد کرج تأمین شده است.

4) تعامل موارد فوق باعث شده سود قبل از کسر مالیات با پوشش 34 درصدی اعلام شود که تغییر آن نسبت به عملکرد سه ماهه سال 89 افزایشی معادل 143 درصد یافته است.

شرکت به دلیل معاملات سهام از پرداخت مالیات معاف است و بر این اساس سود خالص نیز با پوشش 34 درصد اعلام شده و نسبت به عملکرد سه ماهه سال 89 معادل 143 درصد افزایش یافته است.

همچنین هیأت مدیره شرکت در نظر دارد 10 درصد از سود خالص را برای تقسیم در مجمع عادی سالیانه پیشنهاد دهد.

در ادامه بررسی پرتفوی شرکت برای کشف ارزش سبد و ارزش خالص دارایی لازم است؛

آخرین پرتفوی شرکت در مرداد ماه جاری اعلام شده به شرح زیر است:

گزارش پرتفوی تیر ماه سرمایه گذاری سایپا

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع بهشهر بخش اصلی سرمایه خود را در صنایع مختلف زیر بر اساس اهمیت، متمرکز کرده است:

الف) فلزات اساسی

ب) خودرو و ساخت قطعات

ج) واسطه گری های مالی

د) مواد و محصولات شیمیایی

هـ) استخراج کانه های فلزی

و) انبوه سازی املاک و مستغلات

با توجه به تقسیم بندی فوق درصد ارزش بازاری که شرکت های سرمایه پذیر در پایان تیر 90 ایجاد می کنند، به شرح زیر است:

 

1) شرکت های بورسی

الف) بانک پارسیان با 20.2 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ب) حق تقدم ملی صنایع مس ایران با 14 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ج) ملی صنایع مس ایران با 13.3 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

د) سایپا با 11.5 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

هـ) سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا با 9.8 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

و) فولاد مبارکه اصفهان با 2.2 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ز) پتروشیمی خارک با دو درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ح) صنعتی معدنی چادرملو با 1.8درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ط) البرز دارو با 1.4 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ی) لیزینگ رایان سایپا با یک درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ک) فولاد خوزستان با 0.9درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

 

2) شرکت های خارج بورس

الف) گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا با هفت درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ب) توسعه صنایع خودرو با 3.4 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

ج)ورق خودرو چهارمحال با 2.4 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

د) سرمایه گذاری پارس آرین با 1.8 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

 هـ) ساختمانی دهکده پاسارگاد با 1.4 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

 

3) سایر شرکت های بورسی و خارج بورسی با 5.9 درصد از ارزش بازار و بهای تمام شده سبد

 

با توجه به مطالب فوق و ذکر این نکته که ارزش بازار و بهای تمام شده گروه بورسی و خارج بورسی شرکت سرمایه گذاری سایپا در پایان مرداد ماه ماه مبلغی حدود 7789.5 میلیارد ریال اعلام شده است، ارزش سبد برای هر سهم با سرمایه 3000 میلیارد ریال برابر با 2596 ریال به دست می آید. این ارزش سبد نسبت به ماه قبل 3.4 درصد کاهش یافته است. کاهش قیمت سایپا و ملی صنایع مس ایران در ماه اخیر در کاهش ارزش سبد مؤثر بوده است.

با در نظر گرفتن آخرین ترازنامه شرکت در تاریخ 90.03.31 ارزش خالص دارایی ها (NAV) نیز با سرمایه 3000 میلیارد ریال برابر با 1887 ریال است. ارزش NAV شرکت با توجه به آخرین ترازنامه و سبد شرکت، نسبت به ماه گذشته با کاهشی 4.6  درصدی مواجه شده است.

شنبه 12 شهريور 1390برچسب:,

|

خدمات انفورماتیک سود خالص خود را برای دوره سه ماهه منتهی به 90.03.31 با سرمایه 1000 میلیارد ريال مبلغ 58 ريال از 1351 ريال اعلام کرده است. بر این اساس، درآمد فروش و ارائه خدمات با 19 درصد پوشش، بهای تمام شده با 19 درصد پوشش، سود عملیاتی با 5 درصد پوشش و سود خالص با 4 درصد پوشش محقق شده است.

با توجه به مطالب فوق بررسی نکات زیر ضروری است:

1) نظر به این نکته که درآمد شرکت از محل قراردادهای مخابراتی و خدمات یارانه ای ایجاد می شود، بررسی روند کسب درآمد قراردادها در فصل سپری شده لازم است. در این دوره، شرکت توانسته بیشترین درآمد خود را از ارائه خدمات کسب کند که معادل 80 درصد از درآمد این فصل را از این بخش به دست آورده و در کل سال نیز سهم این بخش از درآمد کل46.6 درصد است و شرکت 32.5 درصد از پیش بینی کل سال از این بخش از درآمد را محقق کرده است. بخش مهم دیگر درآمد اجاره تجهیزات است که 12.6 درصد از درآمد عملکرد سه ماهه را ایجاد کرده و توانسته 14.2 درصد از پیش بینی کل سال از این بخش را پوشش دهد.

اما درآمد فروش تجهیزات الکترونیکی پس از ارائه خدمات دومین درآمد پیش بینی شده کل سال است که 35 درصد از کل درآمد را ایجاد می کند که در این فصل شرکت تنها موفق شده 3 درصد از این درآمد را به دست آورد. درآمد فروش تجهیزات ماهواره ای نیز سهم کمی (معادل یک درصد) از کل درآمد شرکت را ایجاد کرده است.

در مقایسه با عملکرد سال قبل شرکت توانسته درآمد فروش خود را 4.4 درصد افزایش دهد. همچنین شرکت اعلام کرده درآمد فروش تجهیزات به دلیل عدم نصب و راه اندازی دستگاه های فروخته شده در صورت سود و زیان اعلام نشده است.

2) در زمان انجام قراردادها، شرکت متحمل هزینه هایی می شود که این هزینه ها در فصل سپری شده برای درآمد حاصل از ارائه خدمات که 81.4 درصد از کل هزینه این فصل را ایجاد کرده، معادل 37.6 درصد از پیش بینی سال را پوشش دهد. این هزینه 41.3 درصد از کل هزینه سال را به خود اختصاص داده است.

شرکت در اجاره تجهیزات که 12.1 درصد از هزینه این فصل را ایجاد کرده 13.2 درصد از پیش بینی سال را پوشش داده است. اما هزینه مهم بعد از بهای تمام شده ارائه خدمات، هزینه تجهیزات الکترونیکی است که 40 درصد از کل هزینه سال را ایجاد می کند که شرکت در این فصل تنها سه دردص از این بخش را محقق کرده است. بهای تمام شده تجهیزات ماهواره ای هم مشابه درآمد سهم کوچکی معادل 0.4 درصد را ایجاد کرده است.

در نهایت بهای تمام شده شرکت در این فصل نسبت به دوره مشابه سال 89 معادل 5.3 درصد افزایش یافته است.

تعامل موارد فوق باعث شده سود ناخالص شرکت در این فصل 18 درصد از پیش بینی کل سال را محقق کند که نسبت به سه ماهه نخست سال 89 تنها 0.4 درصد افزایش یافته است.

3) اما هر چند شرکت در پیش بینی هزینه های اداری تشکیلاتی خود در سال 90 کاهش 63 درصدی تخمین زده بود، اما در این فصل پس از اعلام پوشش 44 درصدی هزینه اعلام شده، نسبت به سال قبل نیز افزایشی 7 درصدی برای این هزینه در گزارش محقق کرده است.

با درنظر گرفتن این نکته که شرکت سایر درآمدهای عملیاتی را در این فصل و در کل سال تخمین نزده، سود عملیاتی با 5 درصد پوشش اعلام شده که این سود نیز نسبت به سال قبل کاهشی 21.8 درصدی یافته است.

4) شرکت در اخذ تسهیلات مالی اما در سال جدید کاهش  27 درصدی در نظر گرفته که از این این هزینه مالی پیش بینی شده نیز تنها یک درصد را محقق کرده و این هزینه با افت 95.7 درصدی در سه ماهه نخست سال جاری ایجاد شده است.

اما درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها هرچند در کل سال مبلغ 1121.6 میلیارد ريال پیش بینی شده، اما با در نظر گرفتن سر رسید نشدن هیچ کدام از سرمایه گذاری ها، درآمدی در این فصل حاصل نشده است.

ذکر این نکته لازم است که سهم شرکت سرمایه گذاری خدمات انفورماتیک در شرکت های خدمات انفورماتیک کیش معادل 1016.2 میلیارد ريال، در شرکت داده ورزی فرادیس البرز معادل 45.6 میلیارد ريال و در شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش معادل 17.8 میلیارد ريال است.

درآمدهای متفرقه شرکت نیز در این فصل عموما از محل سود سپرده های سرمایه گذاری و سایر درآمدها ایجاد شده که 50 درصد از پیش بینی سال را محقق کرده و 470 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و حدودا به مبلغ 52.4 میلیارد ریال رسیده است.

در نهایت سود قبل از کسر مالیات شرکت با 4 درصد پوشش پیش بینی سال 226 درصد نسبت به پوشش سه ماهه نخست سال 89 افزایش داشته است.

مالیات نیز در این دوره 7 درصد از پیش بینی خود را پوشش داده که نسبت به سال قبل 456 درصد افزایش یافته که در نتیجه آن سود خالص با پوشش 4 درصدی رشدی معادل 218 درصد در مقایسه با عملکرد سه ماهه ابتدای سال 89 داشته است.

5) شرکت در این گزارش سود انباشته آخرین مجمع عادی قبل از آخرین مجمع برگزار شده خود را مبلغ 1008.3 میلیارد ریال اعلام کرده است. همچنین هیأت مدیره شرکت در نظر دارد 70 درصد از سود خالص را برای تقسیم در مجمع عمومی سالیانه سا ل90 پیشنهاد دهد. در پایان شرکت سود تلفیقی شرکت را با سرمایه فعلی مبلغ 1778 ريال اعلام کرده است.

دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:,

|

توصيه يك كارگزار قديمي بازار
سهامداران هيچ‌گاه به شايعات توجه نكنند
 

سنا- سعید علیشاهی یکی از قدیمی‌ترین کارگزاران بازار سرمایه است، کسی که دوران گذار بازار سرمایه از تخته سیاهی که اعداد و ارقام بر آن نوشته می‌شد تا جابه‌جایی سهام با یک کلیک را پشت‌سر گذاشته است.
 

وي معتقد است می‌توان با تکیه بر قابلیت‌های بازار سرمایه، بورس را توسعه داد و مردم را به حضور در این بازار ترغیب کرد.
با توجه به نوسانات اخیر، ارزیابی شما از وضعیت بازار چیست؟
نوسان، جزئی از ذات بازار سرمایه است. روند طبیعی بازار سهام با فراز و فرود همراه است بنابراین ورای این مقوله، آینده بورس را بسیار روشن می‌دانم و مطمئنم بازار رشد روز افزونی خواهد داشت. برای اثبات این ادعا هم تنها کافی است به سیر تکامل بازار سرمایه از ابتدا تاکنون نگاهی بیندازیم.
بازار سرمایه سال‌های نه چندان دور، با تعداد سهامدار و حجم معاملات اندک، بسیار کوچک بود، به نحوی که حجم معاملات یک روز بازار، معادل گردش مالی یک سال آن زمان است.
اما هم اکنون نگاه مقامات بلندپایه کشور به بازار سرمایه تغییر یافته است به طوریکه در برنامه پنجم توسعه، توجه ویژه ای به این بازار شده و بر ورود شرکت‌های سهامی عام به بازار سرمایه (بورس و فرابورس) تاکید شده است. هرچند از بعد تعداد سهامدار (نسبت سهامدار به کل جامعه ) هنوز در جایگاه مناسبی قرار نداریم اما معتقدم برای آن هم می‌توان با کمی برنامه ریزی و فرهنگ سازی به اعداد قابل قبولی دست یافت.
اما برخی از مردم از سرمایه گذاری در بورس هراس دارند؟
بازار سرمایه درحال حاضر محدود به خرید و فروش سهام نیست، ابزارهای مالی جدیدی وارد بازار شده اند که بر مبنای آن هرکس می‌تواند بسته به نوع نگاه خود در بورس سرمایه‌گذاری کند.
البته استفاده از این ابزارها نیز به دانش نیاز دارد؟
بله درست است، برای هرکاری حداقل اطلاعاتی لازم است؛ البته اگر منظور ناآگاهی مطلق افراد از سازوکار بازار سرمایه است، باز هم متولیان بازار سرمایه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده‌اند. راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مزیت‌هایی بسیاری که برای آن می‌توان برشمرد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد تازه کار است.
لطفا کمی بیشتر توضیح دهید ؟
استفاده از این صندوق‌ها ، برای کسانی که کوچک‌ترین اطلاعی از روند معاملات بازار سرمایه ندارند یا فرصت کافی پیگیری تغییرات بازار سرمایه برایشان مقدور نیست، بسیار مناسب است. این صندوق‌ها با استفاده از کارشناسانی با تجربه دست به انتخاب زده و با تشکیل سبد سهام یا همان پرتفوی، ریسک را به حداقل می‌رسانند. از طرفی تضمین نقدشوندگی، پایین بودن نرخ کارمزد به منظور تقسیم بین اعضای صندوق، موارد دیگری است که می‌توان برای این صندوق‌ها برشمرد.
چه توصیه‌ای به سهامداران دارید ؟
با اینکه بیش از 17 سال در بورس اوراق بهادار فعالیت کرده‌ام اما هیچ وقت به هیچ کس پیشنهاد خرید فلان سهام یا فروش آن را نداده‌ام، اما اگر بخواهم توصیه‌ای داشته باشم تنها این است که به هیچ عنوان به شایعه‌های بازار توجه نکنند به عبارتی مبنای معاملاتشان تنها بررسی دقیق و واکاوی درست سهامی باشد که قصد خرید یا فروشش را دارند.

 

 

   نسخه چاپي      |        بازگشت    |     ارسال خبر به دوستان

 
 

وضعیت بازدید از سایت


 
کل مراجعین   :
198339271 نفر
  مراجعین امروز  :
145644 نفر
 

پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,

|

 

6 خبر و 5 شنیده از بازار امروز

 
 
 
 

بانکی ها؛ در این گروه بانک های تات و سینا بر خلاف دیگر بانکی ها منفی معامله شدند. در اخبار آمده بود بانک ملت، اصل و سود 914 میلیارد و 250 میلیون ریال اوراق صکوک اجاره شرکت هواپیمایی ماهان را تضمین می کند.دکتر علی قاسمی ارمکی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در این زمینه گفت: این اوراق با هدف تامین مالی و نقدینگی برای خرید پنج فروند هواپیما منتشر خواهد شد که نوع آن، اجاره به شرط تملیک با دوره اجاره چهارساله و مقاطع پرداخت سه ماهه خواهد بود.

 

 

امروز فروشنده پست بانک، بيمه پارسيان و خريدار شركت صبا جهاد بوده است. همچنین در اخبار بود پست بانک ایران اولین بانک در شبکه بانکی کشور است که توانسته است سرويس نمایندگی فروش محصولات و خدمات بخش های مختلف دولتی و خصوصی را از طریق 14هزار نقطه تماس به مثابه يك شبكه بسيار بزرگ توزيع در سطح كشور انجام دهد . گفته شده صبا جهاد یک سری تعاونی اعتبار آزاد و موسسه های مالی را تحت پوشش گرفته و در حال تاسیس یک بانک است.گمان آن می رود که برنامه ای برای کسب مدیریت پست بانک هم داشته باشد . محمود بهمنی از نظريه "نرخ سود بانكي بالاتر از تورم"دفاع کرده است. رئيس كل بانك مركزي در حالي از نظريه لزوم بالاتر بدون نرخ سود بانكي از تورم با قاطعيت دفاع مي كند كه به نظر مي رسد با اين وجود نه تنها كاهش نرخ سود بانكي منتفي است، بلكه بايد شاهد افزايش نرخ سود هم باشيم.

 

پتروشیمی ها؛

شنیده می شود

در خبرها بود

خودرویی ها؛

پیمانکاری ها ؛

بر اساس این گزارش این شایعه تأیید و اعلام شد که صدرا گزارش شفافیت خود را در خصوص آخرین تغییرات و نیز تأثیر فروش سهام آذراب بر سود شرکت ، به سازمان بورس ارایه کرده است .

قلی پور معاون مالی و اقتصادی صدرا اظهار داشت : شرکت در بودجه پیش بینی شده خود برای سال مالی 90 مبلغ 20میلیارد تومان ذخیره احتیاطی در قالب ذخیره کاهش ارزش موجودی در حساب ها منظور نموده که تأثیر منفی 10میلیارد تومانی ناشی از فروش سهام آذرآب بر سود شرکت از این محل قابل جبران بوده و مشکلی برای صدرا بوجود نخواهد آمد.

وی افزود : از سوی دیگر از آن جا که موجودی شرکت تاکنون با کاهش مواجه نشده و در سطح کلان بالاتر از پیش بینی ماست، پس از کسر 10 میلیارد تومان هنوز 10 میلیارد تومان دیگر به عنوان ذخیره احتیاطی در حساب ها باقی خواهد ماند که این نیز به نوعی حاشیه امنی برای شرکت خواهد بود .قلی پور در پایان با رد هرگونه تعدیل سود در صورت های مالی صدرا همچنان به تلاش برای دریافت تسهیلات کم بهره که تاکنون بی نتیجه مانده تأکید کرد.

گفته مي شود

فلزات اساسی ؛

در این گروه نمادهای پتروشیمی خارک، شازند، فارابی و اصفهان منفی بودند و دیگر نمادهای گروه مثبت معامله شدند. شنیده شده پالایشگاه تبریز تعديل سود سال 90 از 17.6 به 21.6 تومان با پوشش 6 تومان در سه ماهه اول سال ..را در برنامه دارد. در خبرها بود در پي مصوبه هئيت واگذاري، مقرر شده سازمان خصوصي سازي به وكالت از شركت ملي پالايش و پخش، از 7 شهريور 264 ميليون و 126 هزار و 280 سهم پالايش نفت تبريز را به قيمت تابلوي بورس در روز عرضه به اضافه 40 درصد به شرط آنكه از مبلغ 2 هزار و 717 ريال كمتر نباشد، به صورت 30 درصد نقد و باقي اقساط 4 ساله عرضه كند.خريدار يا خريداران اين بلوك بايد طي 30 روز كاري نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام كنند تا قطعيت معامله احراز شود.
در معاملات امروز شرکت های این گروه نیز مثبت بودند. شنیده می شود که قیمت فولاد در حال رقابت با طلا است.
که به زودي مپنا خبر جديدي از نهايي شدن يک قرارداد ديگر را به بازار اعلام مي کند که البته تاکيد خواهد شد بر سود سال 90 تاثيري نداشته و در سال هاي مالي آتي خود را نشان مي دهد.
شرکت های پیمانکاری امروز سبز بودند گرچه هنوز صدرا به گردونه معاملات بازنگشته است ولی شایعه بازگشایی این نماد در روز چهارشنبه این گروه متاثر ساخته است. در خبرها آمده است همچنان صدرا با شایعات ضد و نقیض در مورد تعدیل ناشی از فروش سهام آذرآب مواجه است. خبرگزاری ها از بروز مشکل میان صدرا و 15 تولید‌کننده تجهیزات خبر داده اند. در حال حاضر 2شرکت سازنده تجهیزات از شرکت صدرا شکایت کرده‌اند. خبرها حاکی از آن است در حالی نماد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) از 19/5/90 به دلیل ارایه گزارش شفاف سازی به بورس متوقف شده که روز گذشته شایعاتی مبنی بر ارایه گزارش مذکور از سوی شرکت به سازمان در بازار پیچید که موجب افزایش قیمت برخی از نمادهای گروه پیمانکاری شد.
شرکت های این گروه در معاملات امروز مثبت بودند و شنیده شده سرمایه گذاری سایپا به هلدینگ چند رشته ای تبدیل شد البته این خبر را حسین پناه در گفتگو با نمابورس تائید کرده است.

چهار شنبه 2 شهريور 1390برچسب:,

|