سرمایه گذاری در بورس

مهرداد

به وبلاگ من خوش آمدید

موضوعات

خدمات انفورماتیک

شرکت مپنا

کنتور سازی

اخبار گوناگون بورسی


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرمایه گذاری در بورس و آدرس tehranbors.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

عنوان لینک

ماساژور و لوازم لاغری، ماساژور هوشمند،ماساژور دستی،ماساژور چشم

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

همسریابی

درگاه پرداخت اینترنتی

مطالب اخير

سرمایه گذاری بلند مدت

رعایت اصول اولیه سرمایه گذاری

شرکت خدمات انفور ماتیک

پیش بینی مدیر عامل بورس تهران

صندوق ها

صندوق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ساپیا

هفته آخر مجامع

نويسندگان

مهرداد

پیوند های روزانه

سازهای سنتی ایرانی

بورس به توان بی نهایت

همفکران

کیت اگزوز ریموت دار برقی

ارسال هوایی بار از چین

خرید از علی اکسپرس

سفارش آنلاین قلیون

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 68462
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


هفته آخر مجامع

 اقتصاد - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در حالی امروز فعالیت خود را از سر می‌گیرد که این هفته آخرین هفته از فرصت قانونی 4ماهه شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به آخر اسفند ماه برای برگزاری مجامع سالانه است.

 

هر ساله معمولا آخرین هفته تیرماه و ترافیک سنگین برگزاری مجامع عملا روند بازار را متاثر کرده و بسياري از شرکت‌های بورسی مجامع خود را در این هفته برگزار می‌کنند. کارشناسان بازار به ویژه مجامع شرکت‌هایي نظیر بانک‌های ملت، تجارت و صادرات، فولاد مبارکه، فن‌آوران، ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا را در این هفته دارای اهمیت بیشتری ارزیابی می‌کنند؛ هر چند عملا مجمع هر شرکت دارای بار خبری و اطلاعاتی مهمی برای سهامداران آن شرکت است اما مجمع شرکت‌های یادشده به دلیل پيشتاز بودن در گروه‌های مربوطه دارای اهمیت مضاعفی برای ارائه تصویری از فعالیت‌های گروه‌های مختلف سهام است.
در بازار سهام هفته گذشته بازار همچنان به روند رکود توام با کاهش نسبی قیمت‌ها ادامه داد. بيشتر کارشناسان در حال حاضر سه موضوع نامشخص بودن تکلیف بخش عمده‌ای از وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله رفاه و صنایع و معادن، خروج نقدینگی از بازار به سمت بازارهای موازی از جمله اوراق مشارکت، طلا و ارز و همچنین نگرانی از مسائل سیاسی را دلایل تداوم رکود موجود در بازار ارزیابی می‌کنند از دیدگاه این گروه از کارشناسان در صورت آنکه پایان فصل مجامع توام با تعیین تکلیف وزارتخانه‌های بدون وزیر و همچنین فروکش کردن مسائل سیاسی باشد بازار می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند؛ اما در صورت آنکه هر یک از عوامل یاد شده باقی بماند بازار قادر به خروج از چنبره رکود نخواهد بود.
در این میان حضور ريیس‌جمهوری در برخی از مراسم اقتصادی در هفته گذشته موجب امیدواری کارشناسان برای بازگشت حمایت دولت از فعالیت‌های اقتصادی پس از یک دوره بحث در مسائل سیاسي است. دکتر احمدی‌نژاد هفته گذشته در مراسم بهره‌برداری از فولاد عجب شیر با اشاره به اینکه رقم صادرات غیرنفتی کشور در سال 83، 2/7 میلیارد دلار بوده که این میزان در سال گذشته به 36 میلیارد دلار رسید و دولت قصد دارد این میزان را امسال به 45 میلیارد دلار برساند، افزود: امروز دولت توانسته چند برابر دولت‌های قبلی برنامه‌های عمرانی و صنعتی را اجرا کند و عامل آن هم تکیه بر مردم به عنوان کسانی که باید همه کارهای تولیدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در کشور به عهده داشته باشند، بوده است.
در این میان در تحولات سیاسی خارجی، معامله‌گران همچنان شاهد تداوم بحران در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند که این امر مساله پرونده هسته‌ای کشورمان را از اولویت خارج کرده است.
در مسائل اقتصادی، معامله‌گران در هفته گذشته با تداوم شایعاتی در مورد کسری بودجه دولت به ویژه در بخش پرداخت یارانه‌های نقدی همراه بودند. این امر با اعلام تعویق يك هفته‌ای پرداخت یارانه‌های نقدی در انتهای هفته گذشته تشدید شد.در همین حال احتمال افزایش بهای حامل‌های انرژی برای جبران کسری منابع این طرح نیز همچنان مطرح است. در این میان سخنان سرپرست وزارت صنایع و معادن در مورد پرداخت یارانه نقدی به شرکت‌های سیمانی و صنایع انرژی بر دیگر، موجب شده است معامله‌گران همچنان با نگرانی در انتظار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های انرژی بر باشند که در این میان گزارش‌های اولیه نشان از قابل تحمل بودن فشار هدفمندی بر شرکت‌های سیمانی دارد. گزارش سه ماهه سه شرکت سیمان نی‌ریز، ايلام و دشتستان نشان از تاثیرات طرح هدفمندی دارد. سیمان نی ریز با فروش 6درصد بیشتر در سه ماهه، افت 27درصدی سود شرکت را تجربه کرده است. سیمان ایلام با رشد 52درصدی فروش در سه ماهه حاشیه سود 22درصدی را تجربه کرده، حال آنکه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 44درصد بوده است. فروش سیمان دشتستان نیز 4درصد رشد کرده که توام با افت 26درصدی سود شرکت بوده است.
در بازار‌های جهانی همچنان بازارها با نوسان‌های قابل ملاحظه‌ای همراه هستند. در این بخش در بازار جهانی فلزات، معامله‌گران همچنان شاهد قیمت‌های قابل ملاحظه مس هستند در این بخش اعلام اعتصاب کوتاه مدت یکی از بزرگ‌ترین معادن مس جهان همچنان بهای این فلز را بالا نگه داشت. در همین حال بحران در حوزه یورو سبب شده است تا افزایش ارزش دلار و به دنبال آن فشار کاهشی در قیمت فلزات رخ دهد. بهای مس در آخرین معاملات بورس فلزات لندن 9 هزار و 655دلار در هر تن رقم خورد و بهای آلومينیوم و سرب و روی نیز به ترتیب 2هزار و 477دلار، 2هزار و 687دلار و 2هزار و 339دلار در هرتن رقم خورده است بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن به 620دلار در هر تن رسيد.
در همین حال بهای نفت نیز بدون تغییر جدی در بازارهای جهانی باقی مانده است. بهای نفت برنت 115دلار در هر بشكه و وست تگزاس نیز در حد 3/95دلار باقی مانده است.
در محصولات پتروشیمی انتظار برای رشد بهای کودهای شیمیایی به دنبال افزایش بهای محصولات غذایی وجود دارد. این امر می‌تواند برای شرکت‌های این بخش خبر خوبی محسوب شود. پاره‌ای از تحلیلگران خارجی وضعیت سهام تولیدکنندگان کود شیمیایی در سال جاری را همچنان رو به تقویت ارزیابی می‌کنند.
در بورس کالای تهران نیز روز چهارشنبه برخی از شرکت‌های بورسي اقدام به عرضه محصولات خود کردند که اوره پتروشیمی شیراز هر کیلو 5هزار و 200ریال، اسید استیک فن‌آوران 6هزار و 929 ریال، متانول فن‌آوران 2هزار و 971ریال و متانول زاگرس هر کیلو 3هزار و 320ریال قیمت خورد.
در بازار سرمایه هفته گذشته معامله‌گران با راه‌اندازی فاز نهایی بورس نفت مواجه بودند این امر با عرضه 600هزار بشکه نفت خام همراه شد که معامله نشد. این معامله 70 میلیارد توماني می‌توانست سرآغازی بر تحولی تاریخی در صنعت نفت ایران باشد زيرا بعد از یکصد سال این نخستین بار است که فروش نفت خام کشورمان از پشت درهای بسته وزارت نفت به صورت شفاف در پیش روی اقتصاد کشور قرار می‌گیرد.
در همین حال هفته گذشته رشته عرضه‌های سهام جدید در فرابورس با عرضه اولیه دو شرکت پتروشیمی زاگرس و ساختمانی آس‌پ و همچنین گشایش نماد بانک دی ادامه یافت تا ارزش فرابورس به بیش از 20 میلیارد دلار برسد. در همین حال روند عرضه شرکت‌ها در فرابورس احتمالا هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت به گونه‌اي که گشایش نماد بانک تات برای روز دوشنبه در بازار پایه فرابورس و همچنین احتمالا عرضه اولیه توسعه خوزستان غدیر در انتهای هفته صورت خواهد گرفت. در بورس اوراق بهادار نیز پس از مدت‌ها درج نام شرکت حمل و نقل خلیج‌فارس صورت گرفته و پس از مدت‌ها ممکن است این شرکت زیر مجموعه وزارت بازرگانی به جمع شرکت‌های حمل و نقلی این بازار نظیر حمل‌ونقل توکافولاد و پتروشیمی بپیوندد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد و ستد روز چهارشنبه بازاري متعادل اما رکودی بود كه در آن معامله‌گران با افت 99واحدی شاخص کل مواجه شدند در همین حال تعطیلی آغاز هفته بورس که البته در روز یکشنبه موجب بروز هفته‌ای دو پاره خواهد شد نیز در رکود نسبی بازار تاثیر داشت. در معاملات چهارشنبه عرضه اولیه آ س پ در فرابورس و تداوم معاملات پرحجم در نمادهايی نظیر ایران خودرو و بانک پارسیان مورد توجه بود.
در معاملات روز چهارشنبه در گروه خودرویی نقل و انتقال سهام ایران خودرو از شرکت‌های سرمایه‌گذاری رنا و تامین اجتماعی به شرکت ناشناخته تدبیر سرمایه آزاد همچنان ادامه یافت. این در شرایطی است که ایران خودرو در هفته آینده شاهد برگزاری مجمع خواهد بود که بخش عمده‌ای از سود این مجمع برای افزایش سرمایه کنار گذاشته خواهد شد.
در همین حال در گروه خودرویی مجمع حساس سایپا نیز در رصد معامله‌گران قرار دارد.
در این گروه سرمایه‌گذاری سایپا روز چهارشنبه شاهد انتقال یک بلوک سهام از شرکت زیر مجموعه دهکده پاسارگاد به توسعه ساختمانی پارسیان بود. در همین حال افزایش نرخ فروش شرکت‌های خودرویی روز چهارشنبه معاون اول ريیس جمهوری را وادار به واکنش کرد به گفته رحیمی برخی از خودروسازان بی دلیل و بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت بعضی از خودروها کرده‌اند که باید به این وضعیت رسیدگی شده و قیمت‌ها کنترل شود.
معاون اول ريیس‌جمهوری همچنین در مورد رشد قیمت فولاد بر ضرورت کوتاه کردن دست اخلال‌گران در بازار فولاد تاکید کرد و گفت: عده‌ای به دنبال سوء استفاده هستند و تلاش می‌کنند ضمن ایجاد تنش در بازار فولاد، قیمت‌ها را با نوسان مواجه کنند که باید هرچه سریعتر از اقدام آنان جلوگیری شود.
محمدرضا رحیمی در جلسه ستاد تنظیم بازار از مسوولان مربوطه خواست با استفاده از راهکارهای مطلوب وضعیت قیمت فولاد را ساماندهی کرده و مانع از ایجاد اخلال در بازار فولاد و محصولات فولادی شوند.
در گروه فولادی، گزارش سه ماهه شرکت‌های فولاد خوزستان و خراسان سبب کاهش نگرانی در مورد تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت‌های فولادی شده، هر چند که این امر به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها منجر شده است براساس گزارش فولاد خوزستان حاشیه سود ناخالص شرکت از 34درصد سه ماه نخست سال گذشته به 24درصد و سود خالص شرکت نيز از 80میلیارد تومان در سه ماهه به 50 میلیارد تومان کاهش یافته است. در همین حال سود فولاد خراسان به مدد تولید آهن اسفنجی افتی را تجربه نکرده است.
در گروه بانکی، روز چهارشنبه شرکت زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) «مدبر کشت توس» بلوک دیگری از بانک پارسیان را دریافت کرد. با خروج مدیریت بانک پارسیان از مجموعه ایران خودرو، در عمل ارزش مدیریتی این بلوک در ایران خودرو به ارزش سهام عادی تنزل پیدا می‌کند.
در گروه بانکی، بانک صادرات احتمالا هفته آینده با تقسیم اندک سود نقدی ,افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار خواهد داد. در این گروه بازار باشگفتی رشد سود بانک ملت به 412ریال در گزارش حسابرسی شده شرکت را تجربه کرده است. در این گروه رقابت بر سر بلوک 5درصدی بانک تجارت روز چهارشنبه نیز تا رقم 2هزار و 523ریال ادامه یافت. معامله این بلوک احتمالا راه را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده برای اختصاص اولین کرسی هیات مدیره به سهامداران تازه وارد این شرکت هموار خواهد ساخت.
در گروه مالی‌ها بیمه دانا هم با تقسیم نكردن سود، سلسله مجامع نامناسب شرکت‌های بیمه‌ای را تکمیل کرد تا شکست «پی» بر«‌ای» بیمه‌ای‌ها دور از انتظار بازار نباشد.
در گروه غذایی گزارش 6ماهه مارگارین با کاهش شدید سود شرکت تا 143ریال همراه شده است. در گروه پتروشیمی، شرکت تازه وارد پتروشیمی زاگرس شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره و کاهش اعضا هیات مدیره از 7 به 5 است.
در گروه تجهیزات، مجمع شرکت صدرا همانند همیشه با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. در این میان انتشار برخی خبرها در مورد وضعیت دارایی‌هاي صدرا از جمله وضعیت کارگاه این شرکت، قابل توجه بود.
معاون اداری و مالی صدرا در این مجمع گفت: ما در صدرا گزارش غیرواقعی منتشر نمی‌کنیم و مشکلات صدرا بسيار سنگین است اما در حال رفع آنها هستیم و لازم است بدانید که قرارگاه خاتم خود خریدار سهام صدرا نبود و بر اساس تصمیم‌گیری کارگروه دولت با عضویت تعدادی از وزرا برای حفظ و احیای صدرا سهام اصلی صدرا را در اختیار گرفت و مامور بود تا صدرا را احیا کند. بر این اساس قرارگاه با تصمیم دولت صدرا را خرید تا صدرا زنده بماند. از سوی دیگر، دیگر سهامداران عمده شرکت هیچ برنامه و بحثی در خصوص رها کردن سهم ندارند يا اینکه بخواهند سهم شناور آزاد صدرا را در بورس کم کنند.
وی افزود: صدرا با 47 سال سن، هیچ جایی در کشور ندارد در واقع به این معنا که صدرای 47 ساله دارایی خاصی ندارد و به طور مثال سال گذشته، مالک زمین کارخانه بوشهر درب کارخانه را پلمب کرد زيرا زمین متعلق به او بود.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل اما رکودی بود که در آن ارزش معاملات به 4/133میلیارد تومان بالغ شد که 3/28درصد آنرا معامله بلوک ایران خودرو تشکیل داد. از 191نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند 106نماد با کاهش قیمت و 80نماد با رشد ارزش معامله شدند. با این کارنامه شرایط کلی بازار در هفته سوم تیرماه همچنان رکودی باقی ماند شاخص در کل هفته 514واحد افت کرد و شاخص بازده نقدی و قیمت نیز 2هزار و 93واحد افت کرد ارزش معاملات نیز 508میلیارد تومان در کل هفته بود که 44درصد افت کرد.

 

 

یک شنبه 26 تير 1390برچسب:,

|

 

بازار رنگ مثبتی به خود گرفته است و می توان به این نکات در مورد نمادهای مورد توجه اشاره کرد:

1- لیزینگ رایان سایپا با صف خرید روبرو شده در حالی که مجموعه سایپا با رشد قیمتی نمادهای دیگر خود روبرو است. پارس خودرو، زامیاد و سرمایه گذاری سایپا با رشد جالب قیمت روبرو هستند. در مورد ولساپا گفته می شود شرکت سایپا بخشی از سهام خود رد این شرکت را به برخی شرکت های زیرمجموعه در روز چهارشنبه انتقال داد در حالی که این گزینه به واسطه رشد فعالیت ها و نسبت پی بر ای بسیار جذاب، مورد توجه ویژه بازار است. وساپا روز چهارشنبه به مجمع عادی می رود و احتمال تقسیم سود مطلوب وجود دارد. گروه ایران خودرو تحرک بسیار کمی را شاهد است.

2- مجمع صدرا در حالی که حاوی منتفی شدن افزایش سرمایه بود اما چند خبر امیدوارکننده از حمایت های سهامدار عمده و احتمال دریافت قریب الوقوع تسهیلات 500 میلیارد تومانی گرفته تا انجام فرآنید کاهش و افزایش سرمایه از مسیر تجدید ارزیابی دارایی ها و تبدیل جزیره صدرا به منطقه ویژه اقتصادی، در این مجمع منتشر شد تا آلام سهامداران کمی التیام بیابد. نمادهای ماشین سازی اراک و صنایع آذرآب نیز با صف خرید روبرو شده اند تا برای چندمین روز با اقبال بازار روبرو باشند. فاراک 29 و حفاری شمال 30 تیرماه مجمع عادی خواهند داشت.

3- گروه بانک اقتصاد نوین با قیمت درصد مثبت نوسازی و ساختمان تهران و بی اقبالی به نمادهای گروه صنایع بهشهر ایران و سرمایه گذاری ساختمان روبرو است. در مجمع توسعه صنایع بهشهر اعلام شد که وضعیت ونوین به زودی امکان تعدیل عایدی وبشهر را فراهم می آورد تا این گروه با تحرک روبرو شود.

همچنین در گروه بانک شاهد اقبال به نمادهای ملت و تجارت هستیم که به ترتیب 30 و 29 تیرماه مجمع عادی دارند. مجمع صادرات نیز هم اینک در حال برگزاری است. 

شنبه 25 تير 1390برچسب:,

|

 

این هفته فعالیت بازار سهام نیز با رکود بیشتر معاملات و افت ارزش شاخص کل به پایان رسید. باز هم فعالان در اندیشه هفته ای دیگر و رخدادهای آن هستند و البته امیدها به ایجاد یک روند صعودی چندان بالا نیست:

1- فصل مجامع بالاخره به آخرین هفته خود رسید. برگزاری مجامع در هفته پیش رو به اوج می رسد و در این هفته شاهد توقف و بازگشایی ده ها نماد خواهیم بود. آن چه بازار توقع داشت البته محقق نشد و از این رهگذر بر جذابیت معاملات افزوده نشد اما همچنان برخی مجامع می توانند در بازار سرمایه منشا اثر باشند. در این هفته مهمترین مجامع مربوط به شرکت های خودروسازی، بانک ها و شرکت های مهم فلزی است.

2- با منتفی شدن طرح سوال از رییس جمهور در صحن علنی مجلس، اوج بحران میان دولت و مجلس برطرف شد اما همچنان اختلاف ها میان این دو قوه مهم ساختار سیاسی کشور ادامه دارد. وضعیت البته به شکلی نیست که توقع زیادی مبنی بر ایجاد اختلافی جدید باشد اما به هر حال، وضعیت نه چندان دوستانه نیز نمی تواند خبری خوش برای عرصه ای چون بازار سرمایه باشد. بورس از تداوم این وضعیت زیان زیادی می بیند اما چشم اندازی از ایجاد آرامشی دوستانه و موثر در روابط دولت و مجلس مشاهده نمی شود.

3- بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت، حاوی اخبار خوشی بودند. قیمت فلزات رنگی چون مس، روی و سرب به بالاترین ارقام در ماه های اخیر رسیدند و قیمت بیلت فولاد نیز به نرخ های قابل توجه رسید. گروه فلزات البته کمترین اثر را از این تحولات پذیرفت اما کمتر کسی توقع دارد تداوم وضعیت فعلی در بازارهای بین المللی سبب تحرک مثبت در این صنعت مهم بورسی نشود. هفته پیش رو می تواند حاوی تحولاتی از این ناحیه باشد.

4- باز هم باید بر تداوم روند کنونی به عنوان محتمل ترین رخداد تاکید کرد اما وقوع برخی رخدادها می تواند دست کم برخی صنایع را به حرکت درآورد.  

پنج شنبه 23 تير 1390برچسب:,

|

آ. س. پ با عرضه اولیه 20 میلیون سهم معادل 10 درصد سهام وارد بازار فرابورس شد. در مورد ویژگی های این شرکت و روند قیمتی احتمالی آن به نکاتی اشاره می کنیم:

1- سود هر سهم شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور 1390 برابر با 879 ریال پیش بینی شده که 183 ریال از این رقم در شش ماهه نخست سال مالی محقق شده است.این میزان برابر با پوشش 21 درصدی است.

2- عمده درآمد 370 میلیارد ریالی پیش بینی شده برای سال جاری مربوط به پروژه مسکن مهر شهریار است که 328 میلیارد ریال از این رقم را تشکیل می دهد. به نظر می رسد این درآمد در سه ماهه پایانی سال مالی شناسایی شود و پوشش پایین درآمدها در شش ماهه نخست جای نگرانی نداشته باشد. با وجود پوشش کم درامدها اما شناسایی درآمدها از سایر فعالیت ها سبب شد در شش ماهه نخست سال مالی، تحقق 21 درصدی داشته باشیم.

3- با توجه به سهم عمده درآمد مسکن مهر شهریار در سال مالی آینده، سود سال بعد به میزانی نسبتا قابل ذکر از عدد سال جاری فراتر خواهد بود و این مسئله می تواند به رشد نسبت پی بر ای کمک کند.

4- شرکت قصد دارد سرمایه 20 میلیارد تومانی خود را به 30 میلیارد تومان برساند.

5- در پایان باید تاکید کرد نماد با نسبت پی بر ای 5/3 وارد بازار شده در حالی که نسبت پی بر ای گروه ساختمان بیش از این ارقام است. در صورتی که بخواهیم پی بر ای شرکت هم گروه « باغمیشه» را مبنا قرار دهیم، نسبت پی بر ای تا محدوده 4 توان رشد دارد که قیمت هر سهم آ س پ را به حدود 360 تومان می رساند.

چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,

|

 

شروع بازار حاوی نکاتی بوده است:

1- با وجود افت اندک قیمت ملی صنایع مس در لحظات ابتدایی اما خریداران وارد عمل شدند و قیمت به بیش از 500 تومان بازگشته است. این در حالی است که رشد قیمت جهانی مس به حدود 9700 دلار در هر تن از رخدادهای مهم است. افزایش قیمت سرب به بیش از 2700 و روی تا 2350 دلار نیز سبب اقبال نسبی به گروه روی به خصوص نماد ملی سرب و روی بوده است.

2- سرمایه گذاری سایپا نتوانست صف خرید ود را حفظ کند و با وجود حجم معاملات نسبتا بالا اما دوباره به درصد نرسیده است. سرمایه گذاری بهمن نیز رشد قیمت دارد اما متعادل است. این دو نماد از تقسیم سود بالا شرکت ملی صنایع مس منتفع شده اند  منتظر مجامع شرکت های خودروسازی به خصوص سایپا و گروه بهمن هستند که اخبار خوبی دال بر تقسیم سود بالا از این مجامع به گوش می رسد.

3- ایران ترانسفو را باید پدیده ابتدای بازار دانست. این روزها شرکت با فروش های سنگین یک شخصیت حقوقی و خریدهای مجموعه ای دیگر روبرو بوده که به نظر می رسد توان فروش کاسته شده و تقاضا خرید بالا رفته است. فاصله قیمت حق تقدم از قیمت نماد سبب افزایش استقبال از بترانس شده است.

4- در غیاب صدرا که به مجمع رفته، نمادهای صنایع آذرآب و ماشین سازی اراک با اقبال روبرو هستند.

چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,

|

معاون مالي سايپا با اعلام وضعيت صورتهاي مالي شركت اصلي و تلفيقي، گفت: سهامداران در تحليل داده‌ها اشتباه نكنند و به صورتهاي مالي تلفيقي توجه كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اميري در جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمايه در رابطه با توقف نماد معاملاتي سايپا و زمان بازگشايي آن اظهارداشت: سازمان بورس و اوراق بهادار پس از دريافت اطلاعات مربوط به صورتهاي مالي حسابداري نشده سايپا، هفته گذشته نماد معاملاتي اين شرکت را متوقف کرد که اميد است پس از ارايه اطلاعات تکميلي مورد نظر بورس ، نماد سايپا طي روزهاي آينده نزديک باز شود.

 

وي در برابر اين سئوال که دليل توقف نماد معاملاتي سايپا چه بود و آيا شايعه تعديل منفي پيش بيني سود هر سهم شرکت صحت دارد يا خير؟ پاسخ داد: همانطوريکه پيش از اين هم اعلام شده بود، سياست گروه سايپا براي توزيع سود و تصميم گيري مبتني بر صورتهاي مالي تلفيقي است که اطلاعات منطقي و مناسبي را جهت تصميم گيري فراهم مي کند؛ بنابراين طبق اطلاعات حسابرسي نشده، پيش بيني تلفيقي سايپا بالغ بر580 ريال است که کاملا" منطبق با بودجه ارايه شده در سال مالي منتهي به 29 اسفند 89 است.

 

اين مقام مسئول ادامه داد: اين درحالي است که پيش بيني سود هرسهم شرکت اصلي به علت تغيير استراتژي در مورد توزيع سود شرکت هاي تابعه وهمچنين عدم برگزاري مجمع شرکت سرمايه گذاري سايپا در موعد مقرر( که ناشي از طولاني شدن تشريفات ثبت افزايش سرمايه اين شرکت بود)، به حدود 350 ريال خواهد رسيد که با توجه به وجود سود انباشته در شرکت اصلي ، همچنان سود قابل توزيع تلفيقي نسبت به سود قابل قابل توزيع شرکت اصلي کمتر است.بنابراين عملا" عدد 350 ريال در خصوص توزيع سود اطلاعات مربوطي تلقي نمي شود.

 

به گفته اميري با اين اوصاف همانند سنوات گذشته، توزيع سود بر مبناي سود تلفيقي بوده و پيشنهاد هيئت مديره سايپا به مجمع 29 تير جاري 500 ريال به ازاي هرسهم است.

 

وي در خاتمه به همه سهامداران خصوصا سهامداران حقيقي توصيه کرد بر مبناي تحليل صورت هاي مالي تلفيقي و پيش بيني سود واقعي هر سهم شرکت سايپا و سود قابل توزيع تلفيقي به خريد و فروش سهام مبادرت کرده و از تصميمات لحظه ايي مبتني بر کاهش سود شرکت اصلي پرهيز کنند.

    فراخبر
 

سه شنبه 21 تير 1390برچسب:,

|

مجمع عمومی شرکت ایران خودرو ساعت ۹ صبح روز چهار شنبه ۲۹ تیر ماه در محل سالن اجتماعات شرکت ساپکو واقع در کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج برگزار می شود.

 

دو شنبه 20 تير 1390برچسب:,

|

 

نگاهی به تحرک 15 نماد و صنعت در بازار کم تحرک امروز

 
 
 
 

در حالی که بازاری راکد و کم تحول را داریم و همگان منتظر شروع رقابت برای عرضه اولیه سهام پتروشیمی زاگرس هستند، می توان به تحولات چند نماد در شرایط فعلی اشاره کرد:

1- گروه بانک اقتصاد نوین امروز تحرک زیادی داشته اند. این بانک در حالی روز 28 تیر به مجمع می رود که مسئولان بانک در تلاش هستند بتوانند مجوز افزایش سرمایه از 550 میلیارد فعلی به 800 میلیارد تومان را فراهم آورند اما تاریخی برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه اعلام نشده است. تاریخ اعلام شده مربوط به به مجمع عادی و مجمع فوق العاده برای ادغام یکی از شرکت های زیرمجموعه در شرکت اصلی است. ونوین امروز تا مرز درصد مثبت نیز پیش رفته در حالی که نزدیک به 400 تومان است و این سقف قیمتی قبلی است.

اما چهار سهامدار عمده بورسی این بانک نیز با توجه بازار روبرو هستند. در حالی که سهم بانک اقتصاد نوین در پرتفو سهام این 4 شرکت حتی با قیمت فعلی سهام شان، فاصله ای عمیق دارد، با حرکت ونوین، تحرکی در این نمادها دیده می شود. نوسازی و ساختمان تهران در درصد مثبت است، گروه صنایع بهشهر ایران پس از مجمع عادی مبنی بر تقسیم 370 ریالی سود و افزایش سرمایه 20 درصدی با اقبال احتمالا بالاتر از قیمت بازگشایی گشایش می یابد و حرکت ضعیفی نیز در سرمایه گذاری ساختمان دیده می شود.

اما توسعه صنایع بهشهر با اقبال سهامداران عمده متعدد خود روبرو است و صف و عرضه هایی سنگین دارد. جابجایی های سهامئ در این نماد پررنگ است. مهمترین شرکت غیر بورسی وبهشهر، صنایع شیر ایران است که به تازگی با تغییر قیمت شیر روبرو شده است.

2-  در میان صف های فروش، باید به نام گروه بهمن اشاره کرد که به تازگی با مصاحبه مطلوب مدیر اقتصادی خود روبرو بوده که از ارائه محصولات خودرویی جدید و حضور در عرصه های سرمایه گذاری مختلف سخن گفته است. به نظر می رسد گروه خودرو این روزها با این اخبار تکان نمی خورد و جالب این جاست که قیمت ها در این صنعت به قیمت های اوایل زمستان گذشته باز می گردد.

3- هر قدر صف فروش لیزینگ خودرو غدیر به سبب توقف طولانی مدت نماد و گزارش های نامطلوب اخیر توجیه شده است، افت قیمتی لیزینگ رایان سایپا و لیزینگ ایرانیان که به نسبت پی بر ای پایینی رسیده اند و گزارش های مطلوبی در سال 90 داشته اند، توجیه پذیر نیست اما این دو نماد اسیر جو بد بازار هستند. شایعات زیادی از تعدیل عایدی سال 90 وایران و احتمال افزایش پیش بینی سود ولساپا شنیده می شود.

4- سه نماد بانک اصل چهل و چهاری به مجامع خود نزدیک می شوند و عملکرد 89 مطلوبی داشته اند تا احتمال برگزاری مجامع مطلوب را داشته باشند. این سه نماد مورد اقبال نسبی بازار هستند. بانک سرمایه همچنان با رقابت سهامداران عمده، صف خرید دارد و روز سه شنبه بانک دی وارد بازار فرابورس می شود.

5- تا این لحظه نه تنها عرضه اولیه پتروشیمی زاگرس تحرکی در گروه پتروشیمی ایجاد نکرده که حتی شاهد عرضه های بیشتر نسبت به روزهای قبل هستیم. به نظر می رسد اگر عرضه اولیه مورد اقبال نیز قرار گیرد، گروه پتروشیمی و نمادی چون سرمایه گذاری غدیر تاثیر چندانی نپذیرد.

یک شنبه 19 تير 1390برچسب:,

|

سهام شرکت سایپا برای تعدیل عایدی سود  متوقف شد به نظر نمی رسد عایدی امسال شرکت کاهش زیادی داشته باشد شرکت های زیر مجوعه سایپا پوشش های خوبی داشته اند تنها  تهدید که در چند سال گذشته سایپا درگیر آن بوده تحریم قطعات خودرو های جدید  و کاهش تولیدات این گونه خودروها  است که منجر به کاهش سود سالانه خواهد شد.

شنبه 18 تير 1390برچسب:,

|

هفت برگ بورس

برگ اول : امروز با توجه به تعویق عرضه پتروشیمی زاگرس در بازار دوم فرابورس معاملات سهام با رکود همراه شد به گونه ای که ارزش معاملات تنها 40 میلیارد تومان بود و بازار همان روند تعادلی منفی که پیش بینی شده بود را پشت سر گذاشت و تنها در نماد سیمانی ها و امتیاز تسهیلات مسکن بورس شاهد اقبال بازار بودیم .

شاخص کل نیز در روز جاری 14 واحد کاهش یافت تا شاخص همچنان خود را در کشاکش ورود دوباره به مدار 25 هزار واحد ببیند .
برگ دوم : پیش بینی از بازار شنبه بسیار مشکل است زیرا اگر بنا بود رفتار شاخص در بالا و پایین رفتن های کوتاه مدت و حرکات سینوسی خود ادامه پیدا کند ، اکنون نوبت به روزهای منفی شاخص رسیده بود ولی با توجه به اینکه کمی از ریسک سیاسی بازار کاسته شده و در هفته آتی عرضه پتروشیمی زاگرس را نیز شاهد خواهیم بود به احتمال زیاد دیگر شاهد افت های آنچنانی شاخص نخواهیم بود و اگر هم نوسان منفی و افت شاخص را شاهد باشیم ، چندان فاحش نخواهد بود و حتی امکان دارد هفته ای صعودی نیز در انتظار بورس باشد .
برگ سوم : انتشار صورتهای مالی سال 89 ایران خودرو که باز هم تعدیل مثبت دیگری در EPS این شرکت را حاکی بود در ابتدا با استقبال نسبتاً خوبی در بورس همراه شد ولی در نهایت پس از عرضه های زیادی که صورت گرفت . سهم که در مقطعی تا صف خرید نیز پیش رفته بود بود از حجم تقاضایش کاسته شد . به احتمال زیاد اگر روند به مانند امروز باشد در روز شنبه شاهد متعادل بودن سهم با کمی چاشنی منفی خواهیم بود . البته روند کلی گروه خودرو و بورس نیز در آینده سهم موثر است . ولی در کوتاه مدت به احتمال فراوان "خودرو" تا مجمع عادی خود رشد قیمت اندکی خواهد داشت .
برگ چهارم : امروز باز هم شاهد تداوم رشد نمادهای "تسه" بورس بودیم به گونه ای که با رسیدن قیمت آنها به مرز 82 هزار تومان قیمت وام مسکن 20 میلیون تومانی به 3 میلیون و 280 هزار تومان رسید که گویای انتظارات میان مدت یا بلند مدت از رشد قیمت مسکن و ساختمان می باشد . مسئله ای که با افزایش قیمتی که در تمامی مصالح ساختمانی مثل آهن و سیمان و گچ و شن و سنگ و . . . اتفاق افتاده بسیار محتمل می باشد و به احتمال زیاد سهام ساختمانی بورس نیز می تواند در روزهای باقیمانده از سال جاری به یکی از گزینه های محتمل حقوقی ها برای سرمایه گذاری بلند مدت آنها تبدیل شود . البته سیاستهای دولت را که به هیچ وجه مایل به افزایش قیمت زمین و ساختمان نمی باشد را نیز باید در نظر گرفت .
برگ پنجم : توسعه صنایع بهشهر نیز با تحقق 255 ریال EPS برای سال مالی 89 با سرمایه جدید که امروز توسط حسابرس نییز تأیید شد حدود 25 درصد رشد سودآوری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است و نسبت به سود اعلامی قبلی که 222 بود نیز 13.5 درصد رشد را نشان می دهد . همین مسئله منجر به استقبال بازار سهام از این سهم و تشکیل صف خرید در آن شد . با توجه به پیش بینی 300 ریالی "وبشهر" برای سال مالی 90 و اینکه در مجامع این شرکت چندان سودی توزیع نمی شود به احتمال زیاد شنبه یا نهایتاً یکشنبه روند متعادلی را در این سهم شاهد خواهیم بود .
برگ ششم : در گروه قند وشکر بورس نیز امروز شاهد اتفاقات جالبی بودیم به گونه ای که 5 شرکت، در بازار نسبتاً منفی ، با صف خرید روبه رو شدند . بررسی روند سودآوری اکثر این شرکها نشان از رشد های فوق العاده ای دارد که البته بخشی از آن غیر عملیاتی بوده ولی از لحاظ سود عملیاتی نیز رشد سودآوری خوبی را در گزارشات ارسالی داشته اند . البته سهامداران حقیقی باید در خرید سهام این گروه کمی محتاط عمل کنند چون میزان سهام شناور این گروه پایین است و امکان ضرر و زیان و همچنینن سود بالا می باشد . بنابراین ریسک سرمایه گذاری بالا می باشد .
"قشرین" 86 درصد ، "قنیشا" 66 درصد "قهکمت" 110 درصد پوشش در 6 ماهه و "قثابت" و "قشکر" به ترتیب 106 و 94 درصد پوشش سود در 9 ماهه داشته اند.
برگ هفتم : قیمت های جهانی فلزات گران بها نیز امروز شاهد رشد طلا تا مرز 1522 دلار ، نوسان مس اول به بالا و سپس به پایین تا 9508 دلار ، تثبیت روی در 2362 دلار و کاهش اندک سرب تا 2660 دلار بود و باید منتظر بود که در دو روز تعطیلی بورس تهران تا روز شنبه این قیمتها چه تغییراتی کرده و به تبع آن چه تأثیراتی روی سهام مرتبط خواهند گذاشت.

جمعه 17 تير 1390برچسب:,

|

به نظر می رسد با کم رنگ شدن حاشیه موضوعات و اختلافات سیاسی طی روزهای اخیر ، ریزشی را نیز نمی توان برای آینده بازار پیش بینی کرد و به احتمال زیاد شاخص طی روزهای آتی در محدوده فعلی نوسان می کند تا با گذر زمان و برقراری ثبات و آرامش کامل ، رشد خود را دوباره از سر گیرد .
در روز گذشته بازار روندی مثبت را در پیش گرفت و شاخص با 118 واحد رشد روی عدد 24816 واحد متوقف شد .

البته با توجه به اینکه ممکن است ، هنوز آثار و نشانه هایی از مسایل سیاسی اخیر بر بازار وجود داشته باشد ، نمی توان با اطمینان صد درصدی در خصوص تداوم روند مثبت روز گذشته طی روزهای آتی در بازار سخن گفت .

 

این گفته رشیدبیگی ، کارشناس بازار سرمایه بود که با بیان آن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد : البته به نظر می رسد با کم رنگ شدن حاشیه موضوعات و اختلافات سیاسی طی روزهای اخیر ، ریزشی را نیز نمی توان برای آینده بازار پیش بینی کرد و به احتمال زیاد شاخص طی روزهای آتی در محدوده فعلی نوسان می کند تا با گذر زمان و برقراری ثبات و آرامش کامل ، رشد خود را دوباره از سر گیرد .

 

وی آغاز رشد بازار و از سرگیری رونق را از شهریور ماه عنوان کرد و گفت : قیمت های سهام اکثر شرکت ها تاکنون افت زیادی داشته و برای سرمایه گذاری ارزنده محسوب می شوند .

 

این کارشناس بازار سرمایه با ترسو خواندن سرمایه و حرکت آن به سمت بازارهایی با اطمینان و ثبات بیشتر اظهار داشت : در اولین ماه سال جاری رونق چشمگیری را در بازار شاهد بودیم که با بروز برخی چالش های سیاسی ، بازار طی چند هفته اخیر دچار رکودی خاص شد .اما سرمایه گذاران و سهامداران ، نقدینگی لازم را در اختیار دارند و به محض آنکه شرایط نرمال در بازار حاکم شود ، حجم نقدینگی عظیمی مجدداً وارد بورس می شود .

 

به نظر می رسد انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در بازار سهام هنوز در بین سرمایه گذاران وجود دارد و آنها سرمایه خود را نزد خود نگهداری می کنند تا با ارزیابی و سنجش دقیق وضعیت بورس ، دوباره اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

 

کم شدن حجم معاملات نیز طبیعی بوده و نگرانی خاص از این بابت وجود ندارد ، چرا که نقدینگی لازم خیلی راحت می تواند با برگشت به بازار ، حجم معاملات را افزایش دهد . البته این امر در صورتی امکان پذیر است که شرایط لازم برای ثبات در بازار فراهم شود .

 

رشیدبیگی یکی از مهمترین این شرایط را حل و فصل شدن کامل اختلافات سیاسی دانست و بیان داشت : گذر زمان خود به کم رنگ شدن اینگونه عوامل کمک می کند و ثبات شرایط سیاسی منطقه ای نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای اثر گذار مطرح باشد که ثبات هر کدام از این متغیرها موجب برگشت پول به بورس می شود .

 

وی ارزیابی خود را از بازارهای موازی بورس اینگونه عنوان کرد : هر زمانی که یکی از بازارهای رقیب بورس حرکتی هر چند کوچک را شروع می کند ، بر روند معاملات بازار سهام تأثیر می گذارد . اما بازار مسکن به عنوان جدی ترین رقیب بورس می تواند با حرکت خود نقدینگی سنگینی را به دنبال خود بکشد که البته در حال حاضر این بازار نمی تواند رونق چشمگیری به خود بگیرد .

 

وی وضعیت قیمت های جهانی را مناسب عنوان کرد و افزود : شرکت هایی که محصولات آنها وابسته به قیمت های جهانی است ، در شرایط کنونی روندی رو به رشد داشته و با تداوم روند افزایشی قیمت های جهانی انتظار رشد قیمت سهام این شرکت ها نیز وجود دارد .

 

در این بین شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به اینکه قیمت های جهانی مس در شیب صعودی خود قرار دارد ، آینده روشنی پیش روی خود دارد .

 

افزون بر این تمام شرکت هایی که صادرات مواد اولیه دارند ، در سال جاری از وضعیتی مطلوب برخوردار هستند .

 

وی در رابطه با صنایع و سهم هایی که می توانند در رشد بازار اثرگذار باشند ، گفت : در شرایط فعلی حاکم بر بازار و عدم توانایی از پیش بینی کامل آینده و اتفاقاتی که می تواند در بازار داخلی و جهانی رخ دهد ، نمی توان از صنعت خاصی نام برد . البته با توجه به وضعیت مطلوب قیمت جهانی ، آن دسته از سهم ها و صنایعی که محصولات آنها وابسته به این قیمت ها است ، می توانند رشد مناسبی را تجربه کنند ، البته به این شرط که شرایط لازم در بازار مهیا باشد .

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان سخنان خود خطاب به سهامداران و سرمایه گذاران خاطرنشان کرد : در هر زمان و در هر شرایطی می توان بهترین تصمیم را گرفت . در حال حاضر نیز بهترین زمان برای اصلاح پرتفوی سهام کسانی فرا رسیده که می خواهند در بازار حضور داشته و سرمایه گذاری کنند .

 

در نتیجه هم اکنون امکان خرید سهم هایی که بعضاً در زمان های رونق بازار قابلیت خرید آنها وجود نداشت ، فراهم شده و سهامداران می توانند با فروش و اصلاح پرتفوی خود برای سرمایه گذاری در ماه های آتی سال جاری برنامه ریزی کنند.

 

 

 

چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:,

|

شرکت انفورماتیک که در این روزها درمنفی معامله می شود و در چند هفته گذشته 30% ارزش آن کاهش پیدا کرده سهامی است بسیار ارزنده و هم اکنون زمان آن است که کسانی که بالا خرید دارند میانگین خود را تعدیل کنند. و حتما  با دید بلند مدت روی آن حساب کنید و منتظر گزارش سه ماهه این شرکت خواهیم بود و افت قیمت  در روزهای آینده به نظر دور از ذهن می رسد و یا از شدت آن کاسته می شود.

چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:,

|

 

9 شایعه در نگاهی اجمالی به بازار

 
 
 
 

بازار امروز با صف های خرید سیمانی و پیمانکاری و تعادل سایر صنایع همراه بود. فشار عرضه بر گروه خودرو البته بالا بود.

1- در گروه خودرو، در اکثر نمادها شاهد کاهش قیمت به جز نماد ایران خودرو دیزل بودیم. صف فروش در نمادهای پارس خودرو ، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری رنا دیده می شد.

2- در گروه روی، در اکثر نمادها شاهد کاهش قیمت بودیم. شنیده شده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر توانایی دارد عایدی سال مالی 90 خود را تا مبلغ 750 ریال مورد افزایش قرار دهد. شنیده شده شرکت توسعه معادن روی ایران با تعدیل مثبت عایدی در سال مالی 90 همراه شده است. برخی شنیده ها از احتمال تعدیل 400 ریالی در این شرکت حکایت دارد ضمن اینکه گفته می شود این شرکت در حال رایزنی جهت اخذ مجوز برای بهره برداری از معدن مهدی آباد است.

3- در گروه بانک، بانک های سرمایه ، پارسیان و اقتصاد نوین با افزایش قیمت مواجه بودند ولی در نمادهای سینا ، آرین ، پست بانک و تجارت کاهش قیمت داشتیم. شنیده شده بانک سرمایه با تعدیل مثبت عایدی به میزان 20% روبرو شده و به زودی میزان این تعدیل به بازار سرمایه اعلام خواهد شد. شنیده شده بانک سینا از محل رشد سهام شرکت های موجود در پورتفوی خود با تعدیل مثبت عایدی همراه شده که در گزارش 3 ماهه میزان آن را به بازار سرمایه اعلام خواهد کرد. شنیده شده هیئت مدیره پست بانک تصمیم دارد در مجمع آتی سرمایه این بانک را به میزان 250% مورد افزایش قرار دهد.

4- در گروه پیمانکاری، این گروه در سه نماد صدرا، ماشین سازی اراک و صنایع آذرآب شاهد افزایش قیمت و صف خرید بود.

5- در گروه نمادهای سرمایه گذاری، در نمادهای سرمایه گذاری غدیر، خوارزمی ، صنعت و معدن، بوعلی افزایش قیمت داشتیم. ولی سرمایه گذاری سپه ، سایپا و صندوق بازنشستگی کاهش قیمت داشتند. شنیده شده شرکت سرمایه گذاری سایپا با تعدیل مثبت عایدی به میزان 20% همراه شده است. شنیده شده شرکت سرمایه گذاری غدیر از محل عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه خود با تعدیل مثبت عایدی همراه شده و تصمیم دارد در گزارش 3 ماهه خود میزان این تعدیل را به بازار سرمایه اعلام نماید.

6- در گروه فلزات، ملی مس ایران تنها مثبت این گروه بود. در نمادهای دیگر شاهد کاهش قیمت بودیم. فولاد خوزستان به درصد منفی نیز رسیده بود. ملی صنایع مس ایران امروز با افزایش 28 درصدی پیش بینی سود خود به بازار بازگشت. شنیده شده شرکت سرمایه گذاری سپه با تعدیل مثبت عایدی همراه شده است برخی شنیده ها از تعدیل 58 ریالی در این شرکت حکایت دارد

7- در گروه سیمان، در اکثر نمادها شاهد افزایش قیمت و صف خرید بودیم. در خبرها داشتیم دولت با 14 درصد افزایش قیمت سیمان موافقت کرده است. شنیده شده شرکت سیمان غرب از محل صادرات مناسب به کشور عراق با احتمال تعدیل مثبت عایدی در سال مالی 90 مواجه شده است.

شنیده ها از منابع مختلف بورسی انتخاب شده است

سه شنبه 14 تير 1390برچسب:,

|

روز راکد دیگری برای بورس آغاز شده است. چند نکته در این بازار به نظر می رسد:

1- گروه خودرو بیشترین میزان عرضه ها را به خود می بیند. بیشترین فشار عرضه بر نمادهای زامیاد و ایران خودرو دیزل است در حالی که خریداران در هر دو نماد حضور قوی دارند. عرضه ها بر سایر خودروسازان نیز نسبتا جدی است.

2- گروه پیمانکاری با بهبود تقاضا روبرو شده اما با توجه به این که صدرا خطوط حمایتی را نیز شکسته، تنها صعودی قابل توجه می تواند این نماد را از خطر ریزش بیشتر برهاند. تا زمان وجود چنین خطری، دو نماد صنایع آذرآب و ماشین سازی اراک نیز در چنین وضعیتی قرار دارند.

3- گروه فلزات در حالی وضعیتی راکد دارد که بازارهای جهانی روز خود را با صعود قیمت ها آغاز کرده اند. به این ترتیب به نظر می رسد میزان ناامیدی سهامداران در این دقایق به حدی است که حتی بر چنین تحول مهمی نیز غلبه دارد.

4- دیروز شاهد برگزاری مجمعی مطلوب و تقسیم سود بالا 225 تومانی برای هر سهم ملی صنایع مس بودیم. این اتفاق تا این لحظه سبب رشد تقاضا برای سرمایه گذاری سایپا شده که روندی خلاف گروه خودرو دارد. معادن و فلزات نیز از چنین تقسیم سودی تاثیر زیادی می پذیرد. برخی نمادهای سرمایه گذاری دیگر نیز هستند که درصد فملی پرتفویشان وزنی جدی دارد.

5- دو نماد قعر جدولی گسترش سرمایه گذاری ایرانیان و بانک سرمایه در حالی صف عرضه و فشار فروش دارند که نقطه مشترک هر دو در روزهای گذشته که پیش از مجمع بود، حمایت قابل توجه سهامداران عمده بود که به نظر می رسد این حمایت هم اکنون قطع شده باشد.

 

دو شنبه 13 تير 1390برچسب:,

|

نگاهي به بازار و چند شايعه

بازار امروز روندي متفاوت از ديروز دارد و روندي متعادل و راکد مشاهده مي شود.

 

1- در گروه روي، در ابتداي معاملات امروزشاهد عرضه کامل صف خريد فرآوري مواد معدني، کالسيمين و توسعه معادن روي بوديم. با عرضه صف خريد کالسيمين شاهد معاملات متعادل بر روي اين سهم هستيم. به نظر مي رسد با توجه به اخبار مناسب از شرکت و توان تعديل بالاي سود، نماد همچنان مورد اقبال بازار است. ملي سرب و روي تنها نماد منفي اين گروه است. امروز نماد معاملاتي معادن بافق پس از برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي و عمومي فوق العاده بازگشايي خواهد شد. شرکت در اولين پيش بيني حسابرسي شده سال مالي منتهي به پايان اسفند 90 سود هر سهم را مبلغ 175 ريال پيش بيني کرده است.

 

2- در گروه خودرو، نمادهاي گروه بهمن ، ايران خودرو ديزل و گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو با کاهش قيمت روبرو هستند. زامياد صف فروش پرحجمي تشکيل داده است. سايپا و پارس خودرو افزايش قيمت اندکي دارند.

 

3- در گروه فلزات، نمادهاي فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد هاي آلياژي ايران و يزد و فولاد خوزستان با کاهش قيمت روبرو شده اند ولي مس شهيد باهنر رشد قيمت داشته است.

 

4- در گروه بانک، در اکثر نمادهاي اين گروه به جز بانک پارسيان و بانک کارآفرين با کاهش قيمت روبرو هستيم.بانک پارسيان صف خريد بسيار مستحکمي تشکيل داده است.

 

5- در گروه پيمانکاري، بر روي نماد صدرا شاهد انجام معامله در محدوده قيمتي‌ درصد منفي هستيم. اين در حالي است که بلوک 27 درصدي آذرآب متعلق به صدرا روز گذشته عرضه شد اما خريداري نداشت. نمادهاي مديريت پروژه هاي نيروگاهي و ماشين سازي اراک کاهش قيمت دارند. حفاري شمال به تنهايي افزايش قيمت دارد.

 

6- در گروه نفت، به جز نماد پتروشيمي خارک همگي با کاهش قيمت روبرو هستند.نفت بهران با صف فروش اندکي روبرو شده است. شنيده شده نماد پتروشيمي پرديس هفته آينده براي تعديل بسته مي شود.

 

7- در گروه نمادهاي سرمايه گذاري، سرمايه گذاري هاي غدير ، سايپا ، پرديس و بهمن افزايش قيمت دارند.در نمادهاي سرمايه گذاري ملي ايران ، بوعلي و صنعت و معدن کاهش قيمت ديده مي شود. شنيده شده نماد سرمايه گذاري غدير نيز هفته آينده براي تعديل بسته مي شود.

 

شنيده ها از منابع مختلف بورسي انتخاب شده است.

یک شنبه 12 تير 1390برچسب:,

|

معاون مالی سایپا ضمن اعلام آخرین وضعیت تولید و صورت های مالی گفت: پیشنهاد هیات مدیره سایپا برای تقسیم سود تلفیقی هر سهم در مجمع اخیر ۸۰ درصد و حدود ۵۰۰ ریال است. (فارس)

شنبه 11 تير 1390برچسب:,

|

بازار مثبت

بازار مثبت و شنيده هايي مثبت از نمادها

بازار امروز با صف هاي خريد در نمادهاي متعدد روبرو است.

 

1- در گروه خودرو، در اکثر نمادها افزايش قيمت ديده مي شود. در نمادهاي سايپا ، گروه بهمن و پارس خودرو صف خريد تشکيل شده است. شنيده شده شرکت ليزينگ ايرانيان توانايي دارد عايدي سال مالي 90 خود را تا مبلغ 500 ريال مورد تعديل قرار دهد.

 

2- در گروه روي، شاهد افزايش قيمت هاي جهاني هستيم. همين امر باعث افزايش قيمت و صف خريد در نمادهاي کالسيمين ، ملي سرب و روي و توسعه معادن روي شده است .در گروه سنگ آهن، سنگ آهن گل گهر صف خريد دارد. چادرملو افزايش قيمت دارد. شنيده شده شرکت معدني و صنعتي چادرملو از محل افزايش ظرفيت طرح گندله سازي و افتتاح طرح 800 هزار تني فولاد غدير با تعديل مثبت عايدي در سال مالي 90 خود همراه خواهد شد.

 

3- در گروه فلزات، در نمادهاي فولاد مبارکه اصفهان و مس شهيد باهنر با صف خريد مواجه هستيم. در ملي مس ايران ،فولادهاي آلياژي ايران و يزد با افزايش قيمت روبرو هستند. ولي فولاد خوزستان و فولاد خراسان کاهش قيمت دارند. شنيده شده سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات توانايي دارد عايدي سال مالي 90 خود را تا مبلغ 1580 ريال مورد تعديل قرار دهد. شنيده شده شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تعديل مثبت عايدي به ميزان 15% روبرو شده که در گزارش 3 ماهه به بازار اعلام خواهد کرد.

 

4- در گروه بانک، شاهد افزايش قيمت در نمادهاي بانک ملت ، پست بانک ، تجارت ، کارآفرين و سينا هستيم. بانک پارسيان و آرين صف خريد سنگيني دارند.شنيده شده پست بانک تصميم دارد در مجمع، سرمايه خود را به ميزان 200% مورد افزايش قرار دهد و در مرحله دوم افزايش سرمايه به ميزان 300% را اعمال نمايد. شنيده شده بانک ملت با تعديل مثبت به ميزان 20% در اين بانک مواجه شده است. شنيده شده شرکت هاي خودرويي جهت خريداري سهام بانک پارسيان رقابت مي کنند.

 

5- در گروه پيمانکاري، ماشين سازي اراک ، مديريت پروژه نيروگاهي و حفاري شمال صف خريد دارند. صنعتي دريايي ايران و آذرآب افزايش قيمت دارند. شنيده شده قرارگاه خاتم قصد دارد خريد بلوک سهام آذرآب متعلق به صنعتي دريايي ايران را خريداري کند.

 

6- در گروه نفت، در نمادهاي پتروشيمي اصفهان و نفت بهران کاهش قيمت داريم. در ديگر نمادها شاهد افزايش قيمت هستيم.

 

7- در گروه نمادهاي سرمايه گذاري، در اکثر نمادها افزايش قيمت داريم. سرمايه گذاري هاي غدير ، سايپا و صنعت و معدن صف خريد مستحکمي را دارند. شنيده شده شرکت سرمايه گذاري صنعت و معدن تصميم دارد سهام شرکت ايران و فرانسه را از طريق فرابورس در بازار سرمايه عرضه نمايد. شنيده شده شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي تصميم دارد سهام برخي شرکت هاي موجود در پورتفوي خود را واگذار نمايد و در اين بين مي توان به شرکت توسعه صنايع بهشهر اشاره کرد.

 

8- گروه مخابرات، در مخابرات ايران و ارتباطات سيار ايران افزايش قيمت ديده مي شود. کابل هاي مخابراتي شهيد قندي با صف خريد مواجه است. شنيده شده شرکت همراه اول توانايي دارد عايدي سال مالي 90 خود را تا مبلغ 6000 ريال مورد تعديل قرار دهد.

 

شنيده ها از منابع مختلف بورسي انتخاب شده است.

    فراخبر
 

چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:,

|

حمایت از بازار

گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، فعالان بازار سهام بعد از سپری کردن چند روز طوفانی و ملتهب، امروز با آرام شدن جو روانی و بهبود اوضاع و احوال مسائل سیاسی، شاهد بهتر شدن شرایط عمومی بورس شدند.
براساس این گزارش در حالی اکثر سهامداران عمده از نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکنون تحت تاثیر وقایع پیش بینی نشده سیاسی و اقتصادی قرار گرفته اند که در پی سخنان روزگذشته مقام معظم رهبری، این گروه ریسک پذیر جامعه با خیالی آسوده تر و روشن تر روز خود را در بورس آغاز کردند . از طرف دیگر انتشار خبر مربوط به مخالفت هیئت رئیسه مجلس با طرح سئوال 100 نماینده از رئیس جمهور ، نگرانی سهامداران از بغرنج و پیچیده تر شدن شرایط سیاسی کشور در آینده هایی هرچند کوتاه مدت را برطرف کرد.
در کنار این دوعامل اصلی، اعلام منتفی شدن اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها در همان صبح امروز به همراه تداوم کاهش نرخ ارز دولتی موجب شد تا اکثر سهامداران حقوقی با قوت قلب بیشتری اقدام به تصمیم گیری کنند .
همچنین قیمت سهام اکثر شرکت های آینده دار که به دلیل جو روانی منفی و سنگین روزهای گذشته به کف رسیده بود به همراه عوامل فوق در نهایت منجر شد تا روند نزولی اول وقت شاخص با جمع آوری صف های فروش و رشد نسبی قیمت سهام شرکت های بزرگ تغییر جهت داده و ازمنفی به مثبت تبدل شود.
در پایان معاملات هم با اضافه شدن 38 واحد به ارقام شاخص ، این متغیر در عدد 24 هزار و 188 واحد به ثبت رسید و نشان داد که در چنین محدوده ای مورد حمایت تکنیکی هم قرار دارد تا مانع از نزول به کانال 23 هزار واحدی شود.
اما در برابر قطع شدن روند نزولی شاخص در 6 روز گذشته تیرماه و مثبت شدن دماسنج بازار ، امروز حجم معاملات پایانی چندان قابل توجه نبود بطوریکه ارزش داد و ستد بیش از 137 میلیون سهم 40 میلیارد تومان براورد شد که نشان از عدم اطمینان اکثر سهامداران حقیقی از تثبیت رشد قیمت ها و شاخص در روزهای آینده دارد.
همچنین بیشترین حجم معاملات سهام هم مربوط به شرکت های فولاد مبارکه با بیش از 9.5 میلیون سهم و همچنین شرکت های غدیر و ساییا با بیش از 9 و 8.8 میلیون سهم تعلق داشت.  

 

چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:,

|

زامیاد

موضوع : خلاصه تصمیمات مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق*العاده صاحبان سهام
بدین*وسیله به اطلاع می*رساند، مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق*العاده صاحبان سهام شرکت زامیاد(سهامی*عام) در تاریخ 06/04/90 تشکیل شد. خلاصه تصمیمات مجمع به*شرح ذیل می*باشد:

الف )تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه:


اولین پیش*بینی در تاریخ 12/04/89 --- درآمد متعلق به هر سهم پس از کسر مالیات: 571 ریال --- سود نقدی هر سهم پس از کسر مالیات: 57
آخرین پیش*بینی در تاریخ 29/10/89 --- درآمد متعلق به هر سهم پس از کسر مالیات : 707 ریال --- سود نقدی هر سهم پس از کسر مالیات:70
واقعی --- درآمد متعلق به هر سهم پس از کسر مالیات: 710 ریال --- سود نقدی هر سهم پس از کسر مالیات:520

* شرکت پیش*بینی درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29/12/90 را در تاریخ 09/12/89 مبلغ 604 ریال اعلام نموده است.

سایر تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه:
1) صورت*های مالی سالیانه منتهی به 29/12/89 شرکت مورد تصویب قرار گرفت.
2) معاملات موضوع ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت به تصویب رسید.
3) پاداش هیئت*مدیره به*مبلغ 300ر2 میلیون ریال ناخالص تصویب گردید.
4) سازمان حسابرسی به*عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت برای سال مالی 90 انتخاب گردید.
5) روزنامه* اطلاعات به*عنوان روزنامه* کثیرالانتشار جهت درج آگهی*های شرکت انتخاب گردید.
6) حق حضور اعضای غیرموظف هیئت*مدیره ماهیانه مبلغ 000ر000ر3 ریال تصویب گردید.

ب) تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده:
بر اساس مصوبۀ مجمع عمومی فوق*العاده، افزایش سرمایه از مبلغ 200ر1 میلیارد ریال به مبلغ 400ر2 میلیارد ریال (معادل 100 درصد) از محل آورده نقدی و مطالبات تصویب و در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گرفت تا پس از اخذ مجوز از سازمان بورس ظرف دو سال به اجرا گذاشته شود .

سه شنبه 7 تير 1390برچسب:,

|

نمابورس، اطلاعیه_ هر چند درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت در زمان دیگری به دست خواهد آمد و در زمان برگزاری مجمع به رقم نهایی دست خواهد یافت، ولی کاهش فروش و سایر درآمدهای عملیاتی سود خالص را کاهش خواهد داد.

در آخرین گزارش حسابرسی نشده شرکت سایپا، بخش های گزارش بودجه به شکل زیر اصلاح شده است: فروش با 13.7 درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته با 14.6 درصد کاهش، سود عملیاتی با 24 درصد کاهش و سود خالص با افت 71.8 درصد اعلام شده است.

با توجه به مطالب فوق بررسی نکات زیر ضروری است:

1) کاهش مقدار تولید و فروش محصولات پراید و تیبا اصلی ترین موارد کاهش درآمد فروش شرکت در اختلاف دو گزارش اخیر شده است. افت درآمد 8.1 درصدی فروش پراید و 65.4 درصدی فروش تیبا، درآمد فروش را با افت 13.7 درصدی مواجه کرده است. این عامل باعث شده که شرکت بهای تمام شده خود را نیز کاهش دهد ولی در نهایت سود ناخالص با افت حدود 4 درصد به دست آمد.

2) در هزینه های اداری و تشکیلاتی، کاهش مختصری گزارش شده که به یک درصد نیز نمی رسد. از طرفی سایر درآمدهای عملیاتی نیز با کاهش 81 درصدی تغییر کرده است. از نتیجه عوامل گفته شده سود عملیاتی با 24 درصدی محاسبه شده است.

3) در بخش هزینه های مالی نیز افزایشی نشان داده شده است که برابر با 6 درصد است. بخش مهم اثر گذار در بودجه ارائه شده فعلی کاهش شدید درآمد حاصل از سرمایه گذاری هاست. در گزاش قبل که برای بودجه سال 90، گزارش عملکرد بودجه 89 نیز اعلام شده بود، مبلغ 4400 میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته شد. این سود در گزارش فعلی به مبلغ 455 میلیارد ریال کاهش یافته که علت این امر به صورت زیر عنوان شده است: "مطابق نامه شماره 08/60546 مورخ 8/11/87 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مبنی بر عدم افشای سودحاصل ازسرمایه گذاری درشرکتهای تابعه و وابسته قبل ازبرگزاری مجامع ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری درشرکتهای سرمایه پذیر شناسایی نشده و بدیهی است درآمد مذکور  بعداز برگزاری مجامع ارائه خواهدشد. لازم به ذکر است سود پیش بینی شده شرکتهای تابعه و وابسته (حسابرسی نشده) درکل محقق گردیده ولیکن به دلیل فوق شناسایی نشده است. ضمنا مبلغ 582 454 میلیون ریال مندرج درسرفصل فوق مربوط به سود حاصل از فروش سهام است.

همچنین در ادامه گفته شده که مطابق با آخرین پیش بینی که همراه بودجه 90 اعلام شده، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها معادل 4400 میلیارد ریال و برابر با 423 ریال برای هر سهم خواهد بود که به سود خالص هر سهم افزوده خواهد شد.

4) خالص درآمدهای متفرقه نیز کاهش 23 درصدی داشته که در نهایت عوامل فوق سود قبل از مالیات را با افت 70 درصدی مواجه کرده که این سود تا زمان مجمع اصلاح خواهد شد. اما مالیات شرکت به دلیل کاهش درآمد فروش و سایر درآمدهای عملیاتی با افت 53 درصد به دست آمده است.

در نهایت هر چند درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت در زمان دیگری به دست خواهد آمد و در زمان برگزاری مجمع به رقم نهایی دست خواهد یافت، ولی کاهش فروش و سایر درآمدهای عملیاتی سود خالص را کاهش خواهد داد.

دو شنبه 6 تير 1390برچسب:,

|

نقد شونده ترین ها

نقد شونده ترین های بورس در فصل بهار
طبقه الکترو موتور در صنعت دستگاههای برقی طی بهار امسال به سهامداران خود بطور میانگین بیش از 34 درصد بازدهی مثبت داد که بخش زیادی از آنرا مدیون بازدهی مناسب دو نماینده خود یعنی شرکت های ایران ترانسفو و نیروترانس به ترتیب با بازدهی 68 و 34 درصدی بود.

بورس تهران بهار سال 90 را در حالی پشت سرگذاشت که در مجموع بطور میانگین شاهد دست به دست شدن بیش 21 میلیارد سهم از تعداد 342 نمادبورسی بود .

 

بنابر گزارش بورس نیوز از ششم فروردین ماه تا آخرین روز خرداد ماه امسال بازار داد و ستد سهام پذیرای حدود 411 هزار خریدار بود که بیش از 7 هزار و 651 میلیارد تومان نقدینگی را در معاملات سهام صرف کردند که نسبت به همین دوره در سال گذشته بطور میانگین به ترتیب از رشد 96 و 19 درصدی در تعداد خریداران و حجم ريالی معاملات داشت .

 

بنابراین گزارش شاخص بازده نقدی و قیمت سهام نیز در حالی طی سه ماهه اول امسال 246 واحد رشد را نشان می داد که در بهار سال گذشته افت 97 واحدی را تجربه می کرد .

 

در این دوره بازده بازار نیز از تداوم رشد بی نصیب نماند و از رشدی 82 واحدی برخوردار شد .

 

گفتنی است شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور در بهاری که گذشت توانست با گذشت تنها 9 روز از فعالیت بورس در سال جدید با رشد اعجاب برانگیز 3500 واحدی جایگاه خود را از محدود 23 هزار واحدی به قله 26 هزار واحدی ثبت کند.

 

در عین حال نماگر بازار سهام با افت های شدیدی نیز مواجه بود که در بیشترین مقدار شاهد ریزش 636 واحدی در 90.02.11 بود .

 

در مجموع طی سه ماه ابتدایی سال جاری شاخص کل بازار سهام با رشدی 8.5 درصدی روبرو شد که نسبت به تغییرات شاخص طی همین دوره در سال گذشته کاهش 3 درصدی را نشان می داد.

 

یاد آور می شود شاخص کل در سال گذشته از 7 فروردین تا پایان خرداد ماه رشدی در حدود 2500 واحدی را تجربه کرد .

 

گزارش بورس نیوز نشان می دهد در سه ماهه ابتدایی امسال شرکت قند لرستان به لحاظ بازدهی 170 درصدی درصدر پربازده ترین شرکت های بورسی قرار گرفته و پس از آن نیز دو شرکت معادن بافق و ایران ترانسفو به ترتیب با بازدهی های 89 و 68 درصدی رتبه های دیگر را به خود اختصاص داده اند .

 

در این زمینه قند لرستان به لحاظ نزدیک شدن به اتمام سال مالی خود در پایان تیرماه 90 با رشد سودآوری از بابت افزایش قیمت فروش شکر و سایر درآمدهای متفرقه روبرو شده است.

 

این شرکت پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی جاری را در ابتدای خرداد ماه امسال با تعدیل 19 درصدی اعلام نموده و حال آنکه پیشتر نیز طی دو مرحله در مجموع سود مورد انتظار خود را از تعدیل مثبت 105 درصدی برخوردار ساخته بود .

 

در عین حال رتبه نقدشوندگی سهام سه شرکت مذکور نیز در دوره فوق به ترتیب با ارقام 274 ، 225 ، 55 اعلام شده که از منظر فعالان بازار سهام در زمینه روان بودن معاملات و میزان سهام شناور آن در بورس چندان مطلوب به نظر نمی رسد .

 

گفتنی است کمترین بازدهی ها نیز در این دوره شرکت فولاد آلیاژی یزد ، مخابراتی ایران و ماشین آلات ترکتورسازی با میانگین افت 34 ، 33 و 32درصدی از آن خود کرده بودند.

 

بررسی ها نشان می دهد نقد شونده ترین سهم ها نیز در بازار سهام شامل شرکت های سایپا ، فولاد مبارکه ، گروه بهمن ، صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی ، زامیاد ، سرمایه گذاری صنعت و معدن ، بانک ملت ، لیزینگ رایان سایپا ، سرمایه گذاری ملی و در نهایت چادر ملو بود که رتبه های یک تا دهم را به خود اختصاص دادند .

 

این گزارش می افزاید ، طبقه الکترو موتور در صنعت دستگاههای برقی طی بهار امسال به سهامداران خود بطور میانگین بیش از 34 درصد بازدهی مثبت داد که بخش زیادی از آنرا مدیون بازدهی مناسب دو نماینده خود یعنی شرکت های ایران ترانسفو و نیروترانس به ترتیب با بازدهی 68 و 34 درصدی بود.

 

صنعت کانه های فلزی بورس با 3 گروه واسطه کانی فلزی ، معادن فلزی غیر آهنی و معادن آهنی نیز از میانگین بازدهی 27.68 درصدی برخوردار بود که عمده این بازدهی از بابت بازدهی شرکت معادن بافق ، با ما ، گل گهر و سرمایه گذاری معادن و فلزات ناشی شده بود.

 

در پایان باید به این نکته توجه نمود که با توجه به افت و خیزهایی که در سه ماه اخیر رخ داد عمدتاً کسانی توانستند در این بازار بیشترین سرمایه گذاران را به خود جذب کنند که علاوه بر تأثیر پذیری مثبت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از امواج مثبت بازارهای جهانی نیز بی نصیب نبودند و همسو با آنها نرخ های فروش بالاتری را تجربه نمودند.

 

هرچند پیش بینی بازدهی بازار در سه ماهه دوم امسال با اما و اگرهای فراوانی روبرواست اما به نظر می رسد با توجه به برگزاری فصل مجامع و از طرفی قرار گرفتن برنامه افزایش سرمایه در دستور کار اکثر شرکت ها می تواند انگیزه جدیدی برای سرمایه گذارانی که چندان به بازارهای مکاره دیگر کشور خوشبین نیستند بوجود آورد .

 

بویژه آنکه به لحاظ ارایه مجوز تدریجی افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت ها و به تبع آن رشد سودآوری ها می تواند بر این انگیزه بیش از پیش بیافزاید.

شنبه 4 تير 1390برچسب:,

|

قانون مورفی

قانون جان مورفی برای تجارت تكنیكال
بازار به چه روشی حركت می كند؟ چقدر بالا و یا پایین خواهد رفت؟ و چه زمانی روش خود را تغییر خواهد داد؟ اینها سوالات و نگرانیهای اصلی تحلیلگر تكنیكال است. در ورای نمودار ها و گراف ها و فرمولهای محاسباتی بكار رفته برای تحلیل روندهای بازار، چند مفهوم اولیه وجود دارد كه برای اغلب تئوریهایی كه امروزه توسط تحلیلگران تكنیكال به كار می روند ، كاربرد دارد.
جان مورفی تحلیلگر تكنیكال خبره سایت StockCharts.com، بر اساس تجربه سی ساله خود در زمینه تحلیل فنی ، ده ساده را برای تجارت تكنیكال ارایه كرده است: قواعدی برای كمك به تشریح ایده كلی تجارت تكنیكال برای مبتدیان و همچنین برای ساده كردن روش شناسی تجارت برای شاغلان با تجربه تر. این قواعد ابزارهای كلیدی برای تحلیل فنی و چگونگی استفاده از آنها را جهت شناسایی فرصت های خرید و فروش ، تعریف می كنند.
جان مورفی قبل از پیوستن به تحلیلگران سایت StockCharts به مدت هفت سال تحلیلگر فنی شبكه CNBC-TV در برنامه تلویزیونی محبوب Tech Talk بود و سه كتاب پرفروش با عناوین تحلیل تكنیكال بازارهای مالی، تحلیل تكنیكال درون بازاری و سرمایه گذار بصری منتشر كرد.
جدیدترین كتاب او عناصر اساسی بصری تحلیل تكنیكال را نشان می دهد. مبانی روش جان در تحلیل تكنیكال نشان می دهد كه تعیین جهت حرکت بازار از تعیین علت این حركت مهم تر است.
ده قانون از مهمترین قوانین جان در تجارت تكنیكال در ذیل بیان شده است:
1- روند ها را ترسیم كنید
نمودار های دراز مدت را مطالعه كنید. با تحلیل یك نمودارهفتگی و ماهیانه مربوط به چند سال شروع كنید. یك نمودار مقیاس بزرگ از بازار، میدان دید بیشتر و چشم انداز دراز مدت آن بازار را ارایه می كند. بعد از بررسی و تثبیت نمودار های دراز مدت، در مورد نمودار های روزانه و طی روز تحقیق نمایید. اغلب یك نمای كوتاه مدت از بازار، به تنهایی می تواند فریب دهنده باشد. حتی اگر شما به صورت خیلی كوتاه مدت خرید و فروش می كنید ، اگر در جهت روند های میان مدت و دراز مدت تجارت كنید ، عملكرد بهتری خواهید داشت.
2- روندها را تشخیص دهید و در راستای آنها جلو بروید
روند را تعیین و از آن پیروی كنید. روند های بازاری دارای اندازه های متفاوتی – دراز مدت ، میان مدت ، كوتاه مدت – هستند. ابتدا تعیین كنید كه شما بر طبق كدام یك می خواهید پیش بروید و پس از آن از نمودار مناسب استفاده كنید. اطمینان حاصل كنید كه در جهت روند ها تجارت می كنید. سهام با قیمت پایین را در صورتی خریداری كنید كه روند رو به بالا باشد. سهام با قیمت بالا را در صورتی بفروشید كه روند رو به پایین باشد. اگر شما با یك روند میان مدت تجارت می كنید، از نمودارهای روزانه و هفتگی استفاده كنید. اگر شما روزانه تجارت می كنید از نمودارهای روزانه و طی روز استفاده كنید. اما در هر حالت، اجازه دهید تا نمودار دارای بازه بلندتر روند را مشخص كند و سپس از نمودار كوتاهتر جهت تعیین زمانبندی مناسب برای خرید و فروش استفاده كنید.
3- نقاط بالا و پایین آن را شناسایی كنید
سطوح حمایت و مقاومت را پیدا كنید. بهترین جا برای خرید یك سهام در نزدیكی سطح حمایت است. سطح حمایت معمولا یك نقطه پایین قبلی است. بهترین جا برای فروش یك سهام در نزدیكی سطوح مقاومت است. مقاومت معمولا یك نقط اوج قبلی است. بعد از آنكه یك نقطه اوج یا همان مقاومت شكسته شد، تبدیل به یك خط حمایت در مقابل پس رفت های بعدی قیمت می شود. به عبارت دیگر ، نقطه "اوج" قبلی تبدیل به یک نقطه پایین جدید می شود. همچنین به روش مشابهی وقتی كه یك سطح حمایت شكسته می شود ، معمولا تبدیل به یك سطح مقاومت برای فروش های بعدی می شود - یعنی نقطه "پایین" قبلی می تواند تبدیل به یك نقطه "بالا" جدید تبدیل شود.
4- اندازه عقب نشینی (backtrack) را بسنجید
درصد پیمایش مجدد (retracement) را اندازه گیری كنید. تصحیحات بازاری كه رو به بالا و یا پایین انجام می شوند، بخش قابل توجهی از روند قبلی را دوباره سازی می کنند. شما می توانید میزان تصحیحات بوجود آمده را اندازه گیری و بر حسب درصد بیان كنید. یك معیار 50 درصدی از پیمایش مجدد روند قبلی رایجترین حالت است. حداقل پیمایش مجدد یك سوم روند قبلی است و حداكثر آن دو سوم روند قبلی است. درصد پیمایش های فیبوناچی %38 و %62 نیز مشاهداتی ارزشمند هستند. بنابراین، در طی پس رفتهای یك روند رو به بالا، نقاط خرید اولیه در ناحیه 33-38% پیمایش مجدد قرار خواهند داشت.
5- خط را رسم کنید
خطوط روند را رسم كنید. خطوط روند یكی از ساده ترین و موثرترین ابزار های نمودارخوانی هستند. تمام چیزی كه شما نیاز دارید یك خط كش و دو نقطه روی نمودار است. خطوط روند رو به بالا بر روی دو نقطه پایین متوالی رسم می شوند. خطوط روند رو به پایین بر روی دو نقطه بالای (اوج) متوالی رسم می شوند. قیمت ها معمولا قبل از ادامه روند خود ، به سمت خطوط روند پس رفت خواهند كرد. یك خط روند قابل قبول(معتبر) باید حداقل سه بار لمس شود. هر چه یك خط روند اثرطولانی تری داشته باشد و دفعات بیشتری آزمایش شده باشد، اهمیت آن بیشتر می شود.
6- میانگین را دنبال كنید
میانگین های متحرك را دنبال كنید. میانگین های متحرك سیگنال های خرید و فروش قابل مشاهده در اختیار ما قرار می دهند. اگر روند موجود هنوز در حركت باشد، میانگین های متحرك به شما می گویند و همچنین به شما در اثبات تغییر یك روند كمك می كنند. به هر حال، میانگین های متحرك هیچ اطلاعاتی در مورد حتمی بودن و یا قریب الوقوع بودن یك تغییر روند ، به شما نمی دهند. یك نمودار تركیبی از دو میانگین متحرك رایجترین روش پیدا كردن سیگنالهای خرید و فروش است. برخی از تركیبات رایج از نمودارهای میانگین متحرك عبارت اند از: 4و 9 روز- 9و18 روز - 5 و 20 روز. سیگنالها زمانی پدید می آیند كه خط میانگین كوتاه تر از خط میانگین بلندتر عبور کند. عبور خط قیمت از میانگین متحرك 40 روزه نیز سیگنالهای تجاری خوبی فراهم می كند. چون خطوط نمودار میانگین متحرك شاخصهایی هستند كه از روند پیروی می كنند ، در یك بازار تجاری رونددار بهترین عملكرد را دارند.
7- چرخش ها را یاد بگیرید
نوسانگر ها را پیگیری کنید. نوسانگرها در شناسایی سهامی كه خرید و یا فروش بیش از حد داشته اند بسیار كمك می كنند. علیرغم آنكه میانگین های متحرك یك تغییر روند بازار را تایید می كنند، نوسانگرها اغلب به ما هشدار می دهند كه یك بازار بیش از حد بالا و یا پایین رفته و به زودی تغییر جهت خواهد داد. دو نوع از رایجترین نوسانگرها ، شاخص نیروی نسبی (RSI) و نوسانگرهای تصادفی هستند. هر دوی آنها در مقیاس بین 0 و100 كار می كنند. در شاخص RSI اعداد بالای 70 نشان دهنده خرید بیش از حد و اعداد زیر 30 فروش بیش از حد را نشان می دهند . مقادیر خرید بیش از حد و فروش بیش از حد در نوسانگرهای تصادفی به ترتیب 80 و 20 هستند. اغلب تجار از نمودارهای 14 روزه یا هفته برای نوسانگر های تصادفی و نمودارهای 9 یا 14 روز یا هفته برای شاخص RSI استفاده می كنند. واگرایی نوسانگرها اغلب چرخش های را بازار هشدار می دهند. این ابزارها بهترین كاركرد را در یك بازار تجاری رونددار دارند. از سیگنالهای هفتگی می توان به عنوان فیلترهایی برای سیگنالهای روزانه استفاده نمود. از سیگنالهای روزانه نیز می توان به عنوان فیلتر هایی برای نمودارهای طی روز استفاده نمود.
8- علائم هشدار دهنده را بشناسید
بر طبق MACD تجارت كنید. میانگین متحرك همگرا / واگرا (كه توسط جرالد اپل ابداع شد – Gerald Appel) یك سیستم تقاطعی میانگین متحرك را با المانهای خرید بیش از حد / فروش بیش از حد یك نوسانگر تركیب نموده است. یك سیگنال خرید زمانی به وجود می آید كه خط سریعتر از خط كندتر عبور کرده فراتر رود و هر دو خط زیر صفر باشند. یك سیگنال فروش زمانی به وجود می آید كه خط سریعتر از خط كندتر عبور کرده پایین تر رود و هر دو خط بالای صفر باشند. سیگنال های هفتگی بر سیگنالهای روزانه برتری دارند. یك هیستوگرام MACD اختلاف بین دو خط را رسم می كند و هشدارهای سریعتری در مورد تغییر روند می دهد. این نمودار به این دلیل "هیستوگرام" نامیده شده است كه میله های عمودی برای نمایش اختلاف بین دو خط روی نمودار به كار رفته اند.
9- وجود و یا عدم وجود یك روند
از ADX استفاده كنید. خط شاخص میانگین هدایتی (ADX) به تعیین اینكه یك بازار از روند خاصی پیروی می كند یا در یك دوران تجاری قرار دارد، كمك می كند. این شاخص درجه و یا جهت روند بازار را اندازه گیری می كند. یك خط صعودی ADX بیانگر وجود یك روند قوی است. یك خط نزولی ADX بیانگر وجود یك بازار تجاری بدون روند است. یك خط صعودی ADX با میانگین های متحرك سازگار است و یك خط نزولی ADX با نوسانگرها سازگار است. با رسم جهت خط ADX ، تاجر می تواند تعیین كند چه سبك تجاری و چه مجموعه ای از شاخصها برای محیط جاری بازار مناسب تر هستند.
10- علائم تایید كننده را بشناسید
این علائم شامل سفارش های دادوستد قبل از شروع بازار و حجم هستند. سفارش های دادوستد قبل از شروع بازار و حجم مهم ترین شاخصها در معاملات آتی (futures) هستند. حجم بر قیمت مقدم است. شما باید اطمینان حاصل كنید كه حجم سنگینتر معامله در جهت روند متداول اتفاق افتاده است. در یك روند رو به بالا ، حجم های سنگین باید در روزهای رو به بالا مشاهده شود. سفارش های دادوستد قبل از شروع بازار اثبات می كند كه پول جدید از روند متداول حمایت می كند. سفارش های دادوستد قبل از شروع بازار معمولا یك هشدار است كه روند در حال تكمیل و توقف است. یك روند رو به بالا و صحیح قیمت باید با حجم صعودی و سفارش های دادوستد قبل از شروع بازار همراه باشد.
"11."
تحلیل فنی یك مهارت است كه با تجربه و مطالعه بهبود می یابد. همیشه یك شاگرد باقی بمانید و به یادگیری ادامه دهید. جان مورفی
تعاریف
لئوناردو فیبوناچی یكی از ریاضیدانان قرن سیزدهم بود كه یك رابطه تقریبا ثابت و دقیق بین ارقام هندو-عربی بصورت دنباله (1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,. . .) ارایه كرد. مجموع هر دو عدد متوالی برابر عدد بزرگتر بعد از آنهاست. بعد از چهار رقم اول، نسبت هر عدد دنباله به عدد بالاتر بعد از خود به رقم 0.618 نزدیك می شود. این نسبت كه در بین ریاضیدانان مصر و یونان باستان به "میانگین طلایی" معروف بود ، دارای كاربردهای اساسی در هنر، معماری و در طبیعت بود.
نوسانگرهای تصادفی
یك نوع نوسانگر كه توسط جرج لین در قالب یك مقاله درسال 1984 ارایه گردید و كاربرد آن عمومیت یافت. این نوسانگر بر این اساس بود كه با افزایش قیمت ، قیمت های نهایی به حد بالایی بازه قیمت نزدیك می شوند و برعكس ، در روندهای روبه پایین قیمت های نهایی به حد پایین بازه قیمت نزدیك می شوند. نوسانگر تصادفی، مرزهای خرید و فروش بیش از حد گسترده تر در مقایسه با RSI دارد و بنابراین از RSI ثبات کم تری دارد.
عبارت "تصادفی" به موقعیت قیمت جاری یك قرارداد معامله آتی نسبت به محدوده قیمت خود در یك بازه زمانی معین (معمولا ً14 روز) اطلاق می شود.

شنبه 4 تير 1390برچسب:,

|

سایپا

بدون احتساب سود سرمایه گذاری ها؛
سایپا 187 ریال سودهر سهم برای سال 89 شناسایی کرد
 
در حالی سود سال مالی منتهی به 29 اسفند 89 سایپا، مبلغ 187 ریال اعلام شد . این شرکت هنوز سود واقعی حاصل از سرمایه گذاری شرکت های تابعه و درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه پذیر درصورت های مالی این شرکت را لحاظ نکرده است.
 
 
 

در حالی سود سال مالی منتهی به 29اسفند 89 سایپا، مبلغ 187 ریال اعلام شد. این شرکت هنوز سود واقعی حاصل از سرمایه گذاری شرکت های تابعه و درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه پذیر درصورت های مالی این شرکت را لحاظ نکرده است.

          

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، شرکت سایپا در سال مالی منتهی به 29 اسفند 89 مبلغ 48 هزار و 836 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش کسب کرد که با کسر بهای تمام شده کالای فروش رفته، به مبلغ 6 هزار و 682 میلیارد ریال سود ناخالص دست یافت.

 

بنابراین با کسر هزینه های عمومی و اداری و افزودن سایر درآمدهای عملیاتی به آن، سود عملیاتی شرکت بالغ بر 3 هزار و 53 میلیارد ریال شد. که با کم کردن هزینه های مالی و مالیات و افزودن درآمدحاصل از سرمایه گذاری ها و درآمد متفرقه به آن، شرکت به سود خالصی بالغ بر یک هزار و 942 میلیارد ریال دست یافت  است.

 

این در حالی است که با اضافه کردن سود انباشته ابتدای دوره به آن، مبلغ 11 هزار و 345 میلیارد ریال سود قابل تخصیص در حساب های شرکت منظور شد و برای هر سهم مبلغ 187 ریال سود کنار گذاشته شد.

در عین حال شرکت در اطلاعیه های قبلی خود پیش بینی درآمد هر سهم را برای  سال یاد شده مبلغ 664 ریال عنوان کرده بود.

 

اما نکته قابل توجه در خصوص این شرکت، آن است که در صورت های مالی حسابرسی نشده ارسال شده سایپا، درآمد سرمایه گذاری مربوط به درآمد حاصل از فروش سهام شرکت های تابعه است و با توجه به عدم برگزاری مجامع شرکت های تابعه، درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت های تابعه (که مطابق  با آخرین پیش بینی مبلغ 4 هزار میلیارد ریال و به ازای هر سهم مبلغ 423 ریال است ) شناسایی نشده است.

 

از طرف دیگر سودپیش بینی شده شرکت های تابعه و وابسته(حسابرسی نشده) درکل محقق شده ولی شناسایی نشده است. ضمن اینکه مبلغ 454 میلیارد و 582 میلیون ریال در همین سرفصل

چهار شنبه 1 تير 1390برچسب:,

|